Arrangörer 1
Arrangörer scenerna inte räcker till, särskilt in
te för cirkusen som i många fall saknar egna scener eller scener som kontinuerligt har i uppdrag att erbjuda cirkus. Stockholm stad menar också att det är svårt för scenkonstverksamheterna att möta ökade hyror med nuvarande möjligheter till intäkter.53 Liknande utmaningar lyftes i Kulturrådets rapport Professionell samtida cirkus – en kartläggning. Där framkom också att det kan råda felaktiga föreställningar om vilka krav som ställs på lokaler för att visa cirkus och att det finns ett behov av att informera utövare och arrangörer om vilka lokaler runt om i landet som skulle vara möjliga att använda.54 Dansområdet menar att arrangörerna i en del fall saknar kunskap om områdets tekniska förutsättningar. Dansnät Sverige har därför inrättat en teknisk koordinatorstjänst som kan bistå arrangörer i sådana frågor. Riksteatern menar att de har förutsättningar att anpassa produktioner efter olika scener och tekniska förutsättningar men det kan vara en utmaning för fria grupper att spela på olika typer av scener. Under de senaste åren har det pågått en diskussion om ökade svårigheter att finna lokaler för livemusik och om nedstängning av redan befintliga livescener för musik. Svensk Live menar att det finns ett stort behov av att analysera frågor som berör arrangörer av livemusiks förutsättningar i städer, mindre orter respektive landsbygd, eftersom frågan även är relevant för stads- och landsbygdsutvecklingen i Sverige. I städer råder konkurrens om lokaler för livescener och lokalerna är ofta förknippade med höga kostnader, vilket kan innebära att kommersiella intressen går före ideell kulturverksamhet. På landsbygden finns det samtidigt lokaler som är billiga men som kan stå tomma. För musiken är även mellanstora scener viktiga för infrastrukturen. Dessa scener drivs i hög grad av föreningar, enskilda personer eller musiker som samarbetar för att skapa fler speltillfällen i form av till exempel klubbspelningar, ofta på etablerade krogar eller restauranger. Svensk Live har lyft att den här typen av lokalspelningar behöver ett bättre stöd och struktur från kommuner, regioner och stat.55 MAIS konstaterar också att det råder en stor skillnad i hur kommunerna prioriterar tillgången till ändamålsenliga lokaler för idrott jämfört med för kulturella arrangörsverksamheter runt om i landet. På musikområdet finns även ett behov av lokaler som fungerar logistiskt och med avseende på säkerhetsfrågor. Det finns också en upplevelse av att publiken har större önskemål om audiovisuella upplevelser vid konserter. Sammantaget ställer det här krav på lokaler och tekniska förutsättningar som kan möta dessa utmaningar. Ändamålsenliga lokaler och teknik har större betydelse för den långsiktiga planeringen och arbetssätten i dag än tidigare menar Sveriges Konstföreningar, eftersom allt fler av medlemmarna arbetar med fler former av utställningsmedia än tidigare. Det finns en oro över att inte kunna behålla lokalerna på grund av hyreshöjningar och därmed behöva välja en billigare lokal som egentligen inte passar för utställningar. MAIS pekar på att de kommunala lokalsubventionerna minskat samtidigt som kyrkorna, som i många fall kan erbjuda en livescen, har ett större behov av att ta betalt för sina lokaler. 53. Kulturförvaltningen, Stockholms stad, 2019. Fler platser i staden för liveoch kulturscener, dnr 6. 1/1320/2019, s. 5–6. 54. Kulturrådet. Professionell samtida cirkus – en kartläggning, 2017:4, s. 51. 55. Svensk Live, Musik- och Kulturföreningarnas Samarbetsorganisation och Studiefrämjandet, 2016.Vi fortsätter spela men vi håller på att dö – Om populärmusiken som kulturform och betydelsen av livescener för pop i hela landet är en rapport om livescener i Sverige. 55/72