Arrangörer 1
Arrangörer ska utgå från att bidragsgivningen i f
örsta hand ska stärka tillgången till professionella konstuttryck inom olika konstinriktningar, på olika platser samt inom områden där arrangörer på marknaden eller inom offentliga sektorn inte organiserar verksamhet. Bidragsgivningen bör främja att arrangörer kan utveckla långsiktiga och fördjupande arbetssätt som bland annat möjliggör processer för ökad delaktighet. Förbättrad samordning av bidragens utformning och utlysning Vår bedömning är att bidragens utformning bör utvecklas och bli mer likformig för arrangörer inom olika konstområden. En samordnad utlysning för arrangörsbidragen kan i vissa fall vara aktuellt. Detta skulle möjliggöra en kanalisering av mer samlade resurser kopplat till dels bedömningar av ansökningar, dels en utveckling av bidragen så de blir än mer ändamålsenliga både utifrån arrangörernas verksamhet och gentemot de syften bidragsgivningen ska främja eller uppnå. Enhetlig uppföljning för arrangörer med statliga bidrag För att enklare följa de olika förutsättningar som finns för olika arrangörer på olika platser, inom olika konstområden och med olika arbetssätt krävs en mer enhetlig uppföljning. Mer enhetlighet och något färre parametrar i redovisningsblanketter för arrangörerna kan ge en bättre bild som kan följas över tid. Vår bedömning är att en sådan utveckling inte skulle försämra möjligheten att se olika fenomen eller förutsättningar som skiljer sig åt mellan konstområden. Snarare skulle det leda till motsatsen. Utveckla arbetet med anslagsbemyndigande Kulturrådet kan utveckla sitt arbetssätt för att möjliggöra tidigare besked om hur de statliga bidragen fördelas. Det handlar om när beslut om bidrag kan lämnas samt om hur långt innan planerad verksamhetsstart som arrangören kan få besked om eventuell statlig finansiering. Kulturrådet har från regeringen fått ett visst anslagsbemyndigande. Det betyder att Kulturrådet kan fatta beslut för kommande års budgetanslag. Bemyndigandet omfattar dock endast en del av anslagets storlek. Bemyndiganden finns dessutom för ett, två eller tre verksamhetsår framåt och skiljer sig i storlek åt mellan åren. Kulturrådet nyttjar i dag främst det ettåriga bemyndigandet. Kulturrådet föreslår i sitt budgetunderlag för 2021–2023 att det ettåriga anslagsbemyndigandet bör stärkas. En sådan förändring skulle bidra till att arrangörer med statsbidrag i ökad omfattning kan få tidiga besked om kommande års eventuella bidrag. Samtidigt är det inte endast en ändrad reglering för bemyndigande som kan utveckla verksamheternas långsiktighet. Bemyndigande på två och tre år nyttjas i liten omfattning. Vi ser därför ett behov av att Kulturrådet genomför en översyn av arbetet och utvecklar arbetssätt så att de fleråriga anslagsbemyndigandena nyttjas i högre grad. Vår bedömning är att nyttjandet av anslagsbemyndigande främst ska användas för verksamhetsbidrag. Det bör också prioriteras till organisationer som ger uppdrag och anlitar enskilda eller grupper av konstnärer. För att förbättra framförhållningen bör Kulturrådet se över hanteringen så att bidrag som fattas på bemyndigande för kommande år hanteras så tidigt som möjligt på verksamhetsåret. På så sätt kan de statliga bidragen stärka organisationernas möjlighet att planera och verka med en längre framförhållning. Se över och utveckla riktlinjer för bidragsgivning till nationella förbund som samlar enskilda arrangörer Inom arrangörsledet finns olika organisationer som samlar olika delar av arrangörsledet. Deras roll ser lite olika ut. Det kan till exempel handla om att företräda vissa intressen för strukturer inom arrangörsledet och samordnat organisera olika insatser som stärker de enskilda arrangörernas verksamhet. 67/72