Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Rekommendationer och förslag Utifrån det insamlad
e materialet och de diskussioner vi varit inblandade i och genom kunskap från ett antal närliggande uppdrag föreslår Begripsam följande: Börja med de enkelt avhjälpta hindren Det finns inga tydliga definitioner av vad som är ett enkelt avhjälpt hinder på det kognitiva området men vår bedömning är att följande åtgärder ligger inom vad lagen menar med enkelt avhjälpta hinder: • Skyltning och information • Reducering av stimuli, ommöblering för att skapa ytor som är lugnare och med mindre antal objekt exponerade • Vissa åtgärder relaterade till ljus och buller Börja göra något, testa och försök igen – samverka! Det finns en avvaktande hållning, ofta förknippad med upplevd okunskap som gör att ingen gör något i väntan på någon annan ska ta initiativ. Det leder till en situation där det inte finns några förebilder eller ”manualer” för vad som borde göras. Här tror vi att ett experimenterande och utforskande förhållningssätt kan bryta ett dödläge. Det bör ske i samverkan mellan personal, besökare med kognitiva, intellektuella och psykiska svårigheter och de organisationer som företräder dessa organisationer. Enkla metoder kan ge bra underlag I vår utredning har vi testat relativt enkla metoder som gör det möjligt för bibliotekspersonal och besökare att i samarbete identifiera brister i biblioteksmiljön. Dessa beskrivs i avsnittet metodexempel i denna rapport. Vår bedömning är att dessa metoder räcker långt för att identifiera sådant som kan behöva åtgärdas. Bygg upp en kunskapsbas Lyckade resultat bör delas mellan bibliotek. Det finns idag ingen tydlig beskrivning, inga inventeringsunderlag, checklistor etc. som kan användas. Kravbilden är med andra ord oklar. Det gör att den som vill förstå hur ett kognitivt tillgängligt bibliotek ska vara utformat inte på ett enkelt sätt kan lära sig det. Den här kartläggningen ger viss vägledning i vad som är viktigt men här behövs en löpande sammanställning av vad som skapar god kognitiv tillgänglighet. Stödjande aktiviteter under en uppbyggnadsfas För att sätta fokus på detta område och ge stöd åt de begynnande och i nuläget lite trevande aktiviteterna skulle det behövas en sammanhållande kraft tills området är lika etablerat som arbetet med den fysiska tillgängligheten. Det kan röra sig om årliga konferenser, workshops, erfarenhetsutbyte, sammanställningar och publicering av checklistor och liknande. 10/48