Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Kompetens Br
istande kompetens är det som personalen först har tagit upp när vi har ställt frågor om deras situation. De uttrycker en osäkerhet inför hur mycket de måste veta om olika funktionsnedsättningar och denna osäkerhet tar sig ofta uttryck i en oro inför ett möte med en person med kognitiva eller psykiska svårigheter. Denna oro märker personer med kognitiva eller psykiska svårigheter och de kopplar den ofta till att personalen troligen har för dåliga kunskaper. Många tonar dock ner detta och anser inte att problemet är så stort som personalen får det att låta. Personer med kognitiva och psykiska svårigheter uppskattar att personal finns och verkar tycka att personalen oftast gör så gott de kan. De är mer irriterade över bristen på personal och att personalen inte har tid att hjälpa dem än att personalen skulle ge ett dåligt bemötande. Rent allmänt så finns en stor lyhördhet och empati för människor med olika typer av utmaningar tycker jag (besökare). Personalens önskemål om kompetens tar sig oftare uttryck i att de vill veta mer om diagnoser och funktionsnedsättningar än om exempelvis tillgänglighet, användbarhet och universell utformning. Personalen möter INTE personer med kognitiva svårigheter på ett bra sätt Personalen möter personer med kognitiva svårigheter på ett bra sätt Personalen har INTE tid att ge särskilt stöd åt personer med kognitiva svårigheter Personalen har tid att ge särskilt stöd åt personer med kognitiva svårigheter Personalen har INTE tillräcklig kompetens i hur man skapar kognitiv tillgänglighet Personalen har tillräcklig kompetens i hur man skapar kognitiv tillgänglighet Personalen har INTE tillräcklig kompetens om kognitiva svårigheter Personalen har tillräcklig kompetens om kognitiva svårigheter 0 10 20 30 40 50 60 Figur 3. Enkätsvar. Biblioteksbesökarnas åsikter om bibliotekspersonalens kompetens. Avsaknad av kompetens Ett tydligt resultat av vår analys är avsaknaden av kunskap, erfarenheter och praktiska insatser för att bättre anpassa biblioteken till personer med psykiska, kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar. Bibliotekspersonal känner att de inte har kompetens och erfarenhet att arbeta med dessa målgrupper. Besökare på biblioteken noterar att personalen ofta saknar kunskaper, men tycker ändå att de ofta får ett gott bemötande. Det tycks som att personal och besökare hittar sätt att lösa de situationer som uppstår. 13/48