Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Motkrafter A
lla vill ju ha ett bibliotek som fungerar för besökarna. Om vi beskriver det som ett mål, så kan man undra vad det är som hindrar oss från att uppnå detta. Begripsam använder sig av metaforen stjälpande motkrafter för att visualisera vad det är som hindrar oss från att uppnå ett önskat resultat. Stjälpande motkrafter är ofta oavsiktliga eller ett oväntat resultat av en avsiktlig handling. Genom att visualisera dem som ”pilar som går bakåt” blir de enklare att få syn på. Metaforen har använts vid hearings och workshops. Figur 6. Begripsams modell för stjälpande motkrafter. Mentimeter Vid en konferens anordnad inom Digitalt först på Kungliga biblioteket den 25 oktober 2019 uppmanades deltagarna, där många var bibliotekschefer, att svara på vad det var som hindrade deras bibliotek från att bidra till ökad digital kompetens för personer med funktionsnedsättningar. Bristande kompetens pekades ut som den största anledningen men det saknas och olika slags resurser och det brister i teknik och ibland saknas också intresset. I den bristande kompetensen ligger ofta att man inte riktigt anser sig förstå funktionsnedsättningen och det hindrar från att genomföra åtgärder. 39/48