Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek • Intellekt
• Uppmärksamhet • Minne • Tänkande • Beslutsfattande • Abstraktioner • Planering • Att påbörja eller avsluta uppgifter • Språkförmåga, verbal / icke-verbal kommunikation och läs- eller skrivförmåga • Kalkyleringsförmåga • Tolka och hantera intryck (ljus, ljud, yttre stimuli) Med emotionella svårigheter menar vi de svårigheter som kan relateras till • Känslostämningar • Stress • Reaktioner på intryck som baseras på känslor • Affektiva beteenden • Social interaktion För att ringa in det område som kunskapsöversikten ska täcka har vi avgränsat vårt arbete till att handla om skärningspunkten mellan bibliotek, funktionsnedsättning och tillgänglighet/universell utformning. Figur 1. Schematisk översikt över det område kunskapsöversikten ska samla in och analysera material. I praktiken kan det vara svårt att göra denna avgränsning. Det är dessutom vanligt att personer med psykiska, kognitiva eller intellektuella funktionsnedsättningar också har andra svårigheter, som kan göra det nödvändigt att även beakta exempelvis fysisk tillgänglighet eller tillgänglighet relaterad till svårigheter att se eller att höra. I det material vi nu presenterar har vi försökt att koncentrera kunskapsöversikten till kognitiva och emotionella svårigheter. Då det är relativt vanligt att man inkluderar emotionella svårigheter bland kognitiva svårigheter ligger tyngdpunkten i översikten på kognitiva svårigheter. 5/48