Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Sammanfattni
ng Vårt arbete visar att: • Det råder konsensus mellan personal och besökare om vad som orsakar bristande kognitiv tillgänglighet. Det man ibland är oense om är graden av svårigheter som en brist kan skapa. Det är nästan alltid rörig och otydlig information, ljus, ljud och avsaknaden av lågstimulimiljöer som skapar de största svårigheterna. • Trots att problembilden ofta är känd eller kan åtgärdas med enkla metoder sker få konkreta förbättringar. Det är oklart vem som borde agera. • Det råder stor osäkerhet om vilket mandat personalen har när det gäller att göra ändringar som skulle öka den kognitiva tillgängligheten. Ofta finns ingen samverkan med fastighetsägare eller förvaltare. Det finns inte heller någon stark samverkan med de organisationer som företräder personer med kognitiva, intellektuella eller psykiska svårigheter. • Personalen upplever starkt behov av ökad kompetens. De menar då ökad kunskap om de svårigheter av kognitiv, intellektuell och psykisk natur som vissa besökare kan ha. Personalen har vaga idéer om vad de ska göra med denna kunskap, men menar att den troligen kommer att hjälpa dem med att ge ett bättre bemötande. Besökarna ser personalens osäkerhet, men tycker inte att de får ett dåligt bemötande. • Det råder stor osäkerhet om vilka metoder och verktyg som kan användas för att öka den kognitiva tillgängligheten. 9/48