Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Stöd kompete
nsutveckling Trots att personalen uttrycker en stark önskan om mer kunskap om de diagnoser och svårigheter besökare kan ha rekommenderar vi en annan typ av utbildning. Sådan kunskap kan vara en komponent i ett utbildningspaket men tonvikten i utbildningarna bör vara på metoder och verktyg för att driva ett systematiskt tillgänglighetsarbete. Metoder för samverkan och på ökad kunskap om de konkreta tillgänglighetskrav som både kan användas för att identifiera bristande tillgänglighet och för att utveckla universellt utformade bibliotek. Skapa ett enkelt inventeringsunderlag Det finns behov av ett enkelt inventeringsunderlag som kan användas för att ge en aktuell lägesbild och ge indikationer om problemens karaktär. Det behöver inte vara detaljerat eller kräva ingående expertkunskaper utan mer fungera för att komma igång med ett systematiskt arbete för att öka den kognitiva tillgängligheten. Beskriv kognitivt tillgängliga evenemang Det finns flera olika rekommendationer kring hur ett evenemang kan göras tillgängligt. Inga verkar helt kompletta men de skulle kunna sammanställas och därmed ge en mer heltäckande bild. Myndigheten för delaktighet har sådana beskrivningar, liksom Begripsam och några museer som nämns senare i denna rapport. Boverket bör förtydliga de kognitiva tillgänglighetskraven Dagens föreskrifter och instruktioner och de exempel som ges av Boverket tar aldrig upp den kognitiva tillgängligheten även om sådana krav omfattas av lagstiftningen. Detta ger svag vägledning åt fastighetsägare och bibliotek och skapar oklarhet i vad som krävs för grundläggande kognitiv tillgänglighet. 11/48