Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Begripsams a
nalys av läget Låg mognadsnivå Den generella bilden är att många bibliotek befinner sig på en relativt låg mognadsnivå när det gäller att hantera kognitiva tillgänglighetsproblem. Så kan vara fallet även för bibliotek som har en hög mognadsgrad när det gäller att hantera fysiska tillgänglighetsproblem eller problem relaterade till syn och hörsel. Vi har använt en fyrgradig skala för att illustrera olika mognadsnivåer och kan inte säga att vi i våra olika aktiviteter har hittat några bibliotek som befinner sig på nivå 3 eller 4. Sådana bibliotek kan möjligen finnas men inom ramen för vår undersökning har ingen av de medverkande personerna pekat ut bibliotek som kan användas som tydliga förebilder. Vi bedömer att flertalet verksamheter befinner sig på nivå 2. Nivå 1 I organisationen finns början på ett medvetande om kognitiv tillgänglighet. Ingen integration eller samverkan mellan olika enheter i organisationen. Några få ändamålsenliga arbetssätt tillämpas på enstaka områden. Betydelsen av kognitiv tillgänglighet uppmärksammas inte. Få eller inga resultat kan påvisas. Redovisade resultat saknar samband med arbetssätt. Nivå 2 Ändamålsenliga arbetssätt påbörjade. Samverkan är bristfällig mellan olika funktioner. Tillämpningar av arbetssätt inom några verksamhetsområden. En begynnande förståelse för kognitiv tillgänglighet. Några positiva resultat på enstaka områden. Resultaten utan särskilt starka samband med arbetssätt. Nivå 3 Flera exempel på utveckling av förebyggande arbetssätt. Verksamheten är välplanerad och dokumenterad med exempel på god samverkan och integration. Tillämpningar av arbetssätt på många områden. Påtaglig förståelse för kognitiv tillgänglighet i stora delar av organisationen. Positiva men ojämna resultat och trender. Resultaten har betydande samband med arbetssätten. Problemområdena är kända och det finns konsensus om problemens karaktär Bibliotekspersonal och besökare med kognitiva och psykiska svårigheter är överens om vad det är i bibliotekens verksamhet som skapar hinder. De pekar ut samma områden. Skillnaden är att de som själva har svårigheter är bättre på att peka ut detaljer och på att fördjupa förståelsen för vad det är som skapar svårigheterna. De vanligaste problemen som lyfts fram, och där är personal och besökare överens, är: • Biblioteksmiljöernas överflöd av visuella intryck • Bibliotekens överflöd av ljudintryck • Bibliotekens överflöd av information • Bristande ljusmiljöer Personalen tar ibland upp att de skulle vilja göra mer av riktade aktiviteter mot personer med kognitiva och psykiska funktionsnedsättningar. Några starka sådana önskemål från besökarna kan vi inte notera i vårt material men det är en fråga som kan behöva undersökas vidare och med andra metoder än de vi använt. Nivå 4 Organisationen har väl utvecklade, hållbara och systematiska arbetssätt, som är väl integrerade och tillämpas i alla viktiga processer. Samverkan är utmärkt mellan verksamhetens olika delar. Påtaglig förståelse för kognitiv tillgänglighet hela organisationen. Utmärkta beständiga resultat som är relaterade till arbetssätten. 12/48