Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek FN-konventio
nen om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Sverige är sedan år 2009 juridiskt bundet av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning. Konventionen syftar till att undanröja hinder för personer med funktionsnedsättning så att dessa personer inte berövas sina mänskliga rättigheter. Konventionen är införlivad i svensk lagstiftning. Tillgänglighet, som regleras i artikel 9, är en av huvudprinciperna och en förutsättning för att många av de rättigheter som konventionen presenterar ska kunna komma personer med funktionsnedsättning till del. Tillgänglighet är en så viktig fråga att den också behandlas i ett separat dokument, General Comment no. 2 (2014) on Article 9: Accessibility. Detta dokument är relevant för biblioteksverksamhet på flera olika sätt men vi vill särskilt lyfta fram den skrivning som handlar om kompetens, där statens ansvar för att tillhandahålla utbildning lyfts fram: Since a lack of accessibility is often the result of insufficient awareness and technical knowhow, article 9 requires that States parties provide training to all stakeholders on accessibility for persons with disabilities. Här är det viktigt att notera att det är kunskap om tillgänglighet som lyfts fram, inte kunskap om funktionsnedsättningar, även om båda kan behövas. Plan- och bygglagen (PBL) och Boverkets föreskrifter Ytterst regleras själva biblioteksbyggnaden av PBL. Kapitel 8, Krav på byggnadsverk, byggprodukter, tomter och allmänna platser säger angående ”Byggnadsverks utformning” i sin första paragraf att en byggnad ska 1. vara lämplig för sitt ändamål 2. ha en god form-, färg- och materialverkan 3. vara tillgänglig och användbar för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga Boverkets definition på nedsatt rörelseförmåga respektive nedsatt orienteringsförmåga är: Exempel på nedsatt rörelseförmåga är nedsatt funktion i armar, händer, bål och ben liksom dålig balans. Personer med nedsatt rörelseförmåga kan behöva använda t.ex. rullstol, rollator eller käpp. Exempel på nedsatt orienteringsförmåga är nedsatt syn, hörsel eller kognitiv förmåga (utvecklingsstörning, hjärnskada). (BFS 2013:14). I Boverkets byggregler (2011:6) – föreskrifter och allmänna råd, BBR, slås det fast att kognitiv förmåga omfattas av föreskrifter och allmänna råd men det finns i dagens regler få konkreta förklaringar av vad det i praktiken innebär. I Boverkets definition är kognitiva svårigheter enbart relaterade till orienteringsförmåga och de psykiska funktionedsättningarna finns inte alls med. Kognitiv förmåga förklaras genomgående med termerna utvecklingsstörning och hjärnskada, utan närmare förklaring. För att skapa större tydlighet utfärdar Boverket olika föreskrifter men i dessa finns ofta bara referenser till funktionsnedsättningar som handlar om fysiska svårigheter, svårigheter relaterade till syn och till hörsel. 7/48