Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek enklare hamn
ar Legimus högt. Medlemmarna har också vid flera tillfällen skissat på en förenklad variant av Legimus. Att hitta fysiska böcker Det är endast när vi diskuterat litteratur med högskolestudenter som bibliotekens sätt att indela litteratur med hjälp av koder kommit upp som ett problem. Personal och besökare på folkbibliotek tar sällan upp detta som ett problem. Rimligen är indelningen av litteratur efter någon form av ämneskoder ett kognitivt problem för många. Det tycks dock som att besökare och personal löser detta i dialog när det gäller folkbiblioteken och att det finns tillräckligt med ledtrådar i miljön för att man ska hitta till den del av biblioteket där den litteratur man är intresserad av finns. Problemen tycks större på högskolebiblioteken och det kan bero på att där behöver man som student hitta väldigt olika sorters litteratur och det finns möjligen också en större förväntan på att man ska klara sig själv och inte störa personalen. Aktiviteter särskilt riktade till målgruppen Drygt 25 procent av bibliotekspersonalen som besvarat vår enkät säger att de genomför aktiviteter som är speciellt inriktade eller utformade för att passa personer med kognitiva svårigheter. De aktiviteter som då nämns är: • Bokprat, högläsning, sagostunder • Boktips, exponering av litteratur som kan upplevas med olika sinnen • Filmvisningar • Information om Legimus • Visningar för olika grupper, ibland då biblioteket i övrigt är stängt • Läs- och skrivstöd, tips på hjälpmedel En person som är anställd på ett bibliotek varnar för att det finns en risk att man tror att alla i dessa grupper är lika och att aktiviteter därför blir presenterade som att de skulle passa alla: Viktigt att det inte bara blir äppelhyllor eller lite “barnsliga aktiviteter” Man ska göra verksamheter och rum så det passar alla och även information och utbud. Jag gillar inte när det blir lösningar som om alla i gruppen är likadana. Det är individer med dina olikheter som alla andra. Den fysiska miljön sedd ur ett annat perspektiv Traditionellt har fysisk tillgänglighet handlat om mått, höjdskillnader, framkomlighet och liknande. På det området har många bibliotek kommit relativt långt även om brister fortfarande kan noteras. I denna undersökning har vi tittat på den fysiska miljön ur ett kognitivt perspektiv. Då framträder helt andra aspekter på tillgänglighet, som inredning, ljus, ljud, ytors utformning och var i lokalen olika typer av aktiviteter förekommer. Begripsam har i ett parallellt uppdrag till denna utredning genomfört en totalinventering av biblioteken i Malmö stad. Där har vi gjort en inventering av tillgänglighet där vi lyft in de kognitiva frågorna i en traditionell inventering av den fysiska tillgängligheten. Det finns inga färdiga checklistor att utgå ifrån i dagsläget, men det skulle enligt vår mening inte vara ett stort arbete att ta fram sådana. Vi har testat att både inventera den kognitiva tillgängligheten separat och integrerat med annan tillgänglighetsinventering. På sikt tror vi att den bästa vägen är att integrera det kognitiva perspek21/48