Kognitiv tillgänglighet på bibliotek 1
Kognitiv tillgänglighet på bibliotek Kognitiv til
lgänglighet på museer När vi arbetat med denna utredning har vi kunnat notera att medan det finns relativt lite material om hur bibliotek har arbetat med frågor som rör kognitiv tillgänglighet så har denna fråga hanterats under lång tid på museer. På flera sätt liknar aktiviteter på ett museum och bibliotek varandra. Vi har därför valt att ha ett avsnitt med exempel från olika museer. Vi tror att dessa erfarenheter många gånger kan överföras till bibliotekens verksamhet. Begripsam och Tekniska Museet har arbetat med dessa frågor genom att öka personalens kompetens och besökarnas förståelse för hur det är att skapa och presentera något som ska kunna intressera och passa många olika människor. Bland annat har vi utarbetat ett koncept vi kallar ”Mötandebildning” och vi har tagit fram checklistor och råd för olika situationer. Museet har också arbetat med specialpedagoger och erbjuder anpassade evenemang riktade till skolklasser. Utställningen MegaMind fick pris för sin höga grad av tillgänglighet. Victoria & Albert Museum of Childhood i London har en speciell sida om visiting with an autistic kid, där de bland annat berättar hur man kan förbereda sig inför ett besök och att de i samarbete med familjer där det finns barn med autism tagit fram speciella ryggsäckar med aktivitetstips, kartor, symboler, hörselskydd och andra föremål. Dessa kan man låna vid ett besök. Ryggsäckarna kallas Making SENse Family Packs. Brittiska Science Museum anordnar speciella kvällar för ”Nattugglor” som behöver en lugnare miljö för att uppskatta ett besök. Man kallar detta för sensory friendly och berättar att bland annat så är vissa ljud avstängda, alla besökare måste vara unga vuxna, över 16 år och det finns lugna platser där man kan vila sig. För hela familjer som behöver en lugnare miljö anordnar man Early Bird sessions, särskilt lämpade för children with autism spectrum conditions or sensory processing differences. Liknande upplägg har amerikanska Smithsonian. Deras Morning at the Museum erbjuder tillfällen där det är lugnare. Smithsonian har satt samman en Advisory Committee och med hjälp av denna har man ringat in fyra viktiga områden; web-based pre-visit materials including social stories, sensory maps, picture schedules, and visit tips. Transit Museum i New York har samlat tågintresserade barn med autism till ett program kallat Subway Sleuths. Barnen träffas efter skoltid och tränar sociala färdigheter genom sitt gemensamma intresse av tåg och järnvägar. Infiniteach är ett bolag som specialiserat sig på att ta fram appar till museer. Med hjälp av sådana appar kan ett museum tillhandahålla: Social guides, Visual Schedules, Communication, Reminders, Tips, Sensory Guides, Games and Social Sharing. Ett enkelt exempel på en så kallad Social Guide är den hos The Museum of Modern Art. Det är ett material som kan användas för den som behöver förbereda sig inför ett besök, kanske särskilt första gången. Informationen är uppställd som en berättelse om vad man kan göra och hur det fungerar. Clair Madge, som driver Autism in Museums, har satt samman fem tips för Autism Friendly Museums. Hon pekar på att: • Det är viktigt med regelbundna evenemang som är lugnare och anpassade för målgruppen • Regelbundet samarbete med målgruppen är viktigt och kanske särskilt då nya aktiviteter planeras • Kommunikationen med alla medarbetare kan vara helt avgörande för ett bra besök • Tekniken kan underlätta och utgöra en brygga 35/48