KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Anpassat sortiment och bättre energieffektivitet
Solhaga Garden AB Markus Johansson tyckte att han skulle hamna i ”världens ände” när han skulle flytta från Umeå till Kristianstad i Skåne där han hade fått en tjänst som KTPprojektledare för trädgårdsföretaget Solhaga Garden. Han hade aldrig bott eller vistats särskilt mycket i Skåne men uppdraget lockade så mycket att han inte kunde motstå flytten. – Idag ångrar jag mig absolut inte och jag kom att trivas jättebra, både i Kristianstad men framför allt på företaget Solhaga Garden där jag togs emot med öppna armar, säger Markus Johansson. Projektet pågick i ett år och innebar att dels titta på energieffektivisering i butik och växthus, dels att förbättra flödet av varor och att eventuellt minska antalet produkter som då uppgick till cirka 100 000. Styrka och svaghet Solhaga Garden är ett familjeföretag med ett 40-tal anställda, med växthus och butik som sitter ihop. Mycket av växterna är egenproducerade, men företaget säljer också många andra artiklar. Sortimentet var väldigt brett och det hade ökat under pandemin eftersom intresset för växter och inredning hade ökat starkt, liksom företagets försäljning. – Det var både en styrka och en svaghet. Utbudet kunde upplevas lite spretigt, så jag gjorde ingående intervjuer och analyser med kunder och personal om sortimentets artiklar. – Det behövdes också en energieffektivisering då lokalerna är relativt stora. Där fanns stora möjligheter, bland annat installation av energiväv i växthuset, bättre isolering och utnyttjande av överskottsvärmen från utrymmen för kylning, berättar Markus. Markus hade tagit en Master i industriell ekonomi vid Umeå universitet. Han kommer ursprungligen från Lycksele och är dessutom före detta friidrottare på elitnivå. – Det var lite av en slump att jag upptäckte KTP-möjligheten. Det kändes att mina och företagets värderingar stämde väldigt bra överens. Det är ett genuint familjeföretag med god sammanhållning och för mig är familjen också oerhört viktig, berättar Markus. Nya perspektiv Akademisk coach var Eva Lövstål, lektor i industriell ekonomi och management vid Blekinge Tekniska Högskola, som här anlitades av Högskolan Kristianstad. – Solhaga fick sammantaget ut väldigt mycket av projektet, liksom vi andra som deltog. Jag som akademisk coach försökte bland annat bidra med ett mer strategiskt arbetssätt. KTP-projektledaren Markus Johansson. Projektledare – Markus Johansson Akademisk coach – Eva Lövstål Processledare – Mats Åhlander ”Mina och företagets värderingar stämde väldigt bra överens” – Projektet erbjöd många nya perspektiv för företaget, projektledaren och för mig som akademisk coach. Det kan vara väldigt utvecklande men även utmanande när en ny person med annan bakgrund går in i ett familjeföretag med nya idéer. I det här fallet upplever jag att Markus och Solhaga, tillsammans med det stöd som KTP erbjuder, fick det att fungera bra, fortsätter Eva Lövstål. Högskolan Kristianstad 29