KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Minskade kostnader genom hållbarhet Amsta Rostfri
tt AB KTP-projektet fick två huvudmål. Dels skulle det få företaget att växa och hitta nya marknader. Dels skulle det växla till mer hållbara energikällor, framför allt solenergi. Men när projektet startade utvecklades också ambitionen att slå ihop de båda målen genom att hållbarhetsprofilen skulle bli en del av marknadsföringen. Amsta Rostfritt AB i Eskilstuna grundades redan 1946 och är specialiserat på produkter som används inom läkemedel- och livsmedelsindustrin. Nu ville företaget gå vidare med att utveckla marknadsföringen och samtidigt profilera sig som ett mer hållbart företag. Det är ett litet företag med bara tolv anställda och det saknades dock egna resurser att svara upp mot de nya ambitionerna. – Idén med KTP var helt ny för mig, innan jag snappade upp möjligheten. Vi bokade ett möte med Mälardalens Universitet och konceptet kändes väldigt bra. Nu har projektet nyligen börjat men vi verkar vara på rätt väg, berättar Amstas vd Johan Thörn. Mycket på gång KTP-projektet på Amsta fick 6–7 sökande som projektledare och det genomfördes tre intervjuer. Företaget och universitetet fastnade till sist för Riad Hammadi, en 25-åring från Södertälje som nyligen hade tagit en ingenjörsexamen i innovationsteknik med inriktning företagsekonomi. Fram till att projektet startade i november 2022 hade han jobbat som behandlingspedagog. – Jag gillar verkligen uppdraget och stortrivs här. Nu ska jag visa vad jag går för och utnyttja den här fina möjligheten som KTP erbjuder, säger Riad. – Jag har redan jättemycket på gång. Just nu har jag kontakt med företag som eventuellt ska hjälpa oss med den digitala marknadsföringen. Idag jobbar inte Amsta särskilt digitalt, fortsätter han. – Jag har också samverkan med kommunens energikontor och ska ge stöd när det gäller energieffektiviseringen. Amsta har relativt få maskiner, men de är förhållandevis energikrävande och det finns stora möjligheter att minska kostnaderna, genom exempelvis solceller. Hållbarheten blir därmed en del av varumärket. – Riad är självständig, driven och engagerad, men samtidigt ödmjuk och villig att lära sig mer. Det fungerar väldigt bra så här långt, säger vd Johan Thörn. – KTP är ett utmärkt koncept för ett litet företag som Amsta. Jag kan absolut tänka mig att gå in i ett nytt om vi har rätt upplägg och behov, slutar han. Projektledare – Riad Hammadi Akademisk coach – Aswo Safari Processledare – Elvira Synnelius och Johan Kostela Amstas vd Johan Thörn tillsammans med KTP-projektledaren Riad Hammadi. 58 Mälardalens Universitet