KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
”Utan KTP hade vi nog fortsatt som vi alltid gjor
t” Mirror AB IT-företaget Mirror, som har kontor i Luleå och Kalix, beskriver sig själva som en verksamhet som står stadigt med fötterna i den norrbottniska myllan. De är verksamma inom utveckling och IT-drift. Tjänsterna de erbjuder handlar om digitalisering i många former, allt från produktionsnära system till e-handel. Företaget har fått sitt namn efter grundarfamiljens efternamn Spegel. Martin Spegel är affärsområdesansvarig på Mirror och son till grundaren Folke Spegel. Han är också initiativtagare till att Mirror genomfört ett KTP projekt med Luleå Tekniska Universitet och IUC Norr. – Vi hade hört talas om projektformen genom diverse informationsinsatser som LTU gjort. Vi gick igång på det här sättet att få in ny kompetens, en nyutexaminerad student, som ska lösa en utmaning i företaget och att denna får med sig coacher, säger Martin. ”Vi gick igång på det här sättet att få in ny kompetens” Hittade projektledaren på en mässa Den nyutexaminerade studenten var Jenny Björnfot. Hon kom i kontakt med Mirror första gången under en rekryteringsmässa 2021 strax efter att hon avslutat sin utbildning vid Luleå Tekniska Universitet. Jenny hade studerat civilekonomprogrammet med inriktning mot marknadsföring och befann sig på mässan för att hitta jobb. En tid efter det hörde Mirror av sig och berättade att de tillsammans med akademin skulle starta ett 36 Luleå Tekniska Universitet och IUC Norr KTP-projekt och uppmanade Jenny att söka. Och på den vägen är det. – Mirror är duktiga på att bygga webbplatser, skapa digitala lösningar och system för kunder, men behövde hjälp med att marknadsföra sig själva. Mitt uppdrag blev att göra en marknadsplan och en kommunikationsplan för två av företagets produkter, berättar Jenny. Produkterna var mBiz som är ett affärssystem och mKey som är en lösenordshanterare, vilka Mirror själva hade utvecklat och som nu behövde marknadsföras. – Vi hade egentligen ett behov att ha marknadsplaner för hela vår verksamhet men projekttiden var ganska kort så vi valde att begränsa Jennys jobb till de här produkterna, berättar Martin Spegel. Tillvägagångssättet Mirror hade naturligtvis arbetat med marknadsföring sedan tidigare, men saknade en expert som kunde fokusera på det egna företaget. Jenny inledde sitt arbete med att kartlägga hur man gjort tidigare och vilket KTP-projektledare Jenny Björnfot. material som fanns. Hon satte sig in i produkterna som skulle marknadsföras och gjorde en nuläges- och en målgruppsanalys. Därefter började jobbet med att ta fram och sätta ihop marknads- och kommunikationsplan. – Det var en stor och utmanande uppgift men också väldigt kul och utvecklande. Det var väldigt skönt att jag hade mina coacher att vända mig till för stöd och peppning, förklarar Jenny. Coacherna Projektets akademiska coach var Wiebke Reim som jobbar som biträdande Universitetslektor i entreprenörskap och innovation vid Luleå Tekniska Universitet. Hon har erfarenhet från tidigare KTP-projekt och berättar att hon tycker att Jenny gjorde ett mycket bra jobb som KTP-projektledare. – Jag önskar att vi kunnat träffas mer fysiskt. Men det var lite svårt, som för alla andra, under pandemin. Men Jenny löste det jättebra. Hon är väldigt driven, noggrann och engagerad i resultatet. Mirror blev väldigt nöjda med hennes jobb och hon fick fortsätta efter projektet.