KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Produktutveckling med fokus på användbarhet Mirro
r AB Upplevelse, design och användarvänlighet tycks få allt större betydelse när nya produkter lanseras. Det gäller inte minst digitala lösningar och verktyg, där räcker det inte med att produkten ska fungera. Den måste också vara enkel att använda och ge användaren en positiv upplevelse. Det insåg det norrbottniska IT-företaget Mirror med ett 40-tal anställda. De erbjuder olika lösningar inom digitalisering och IT. Ett brett utbud av digitala verktyg och tjänster, från hemsidor och e-handel till kundanpassade system, integrationer och IT-drift. En paradprodukt är det egenutvecklade affärssystemet mBiz som bland annat riktas mot företag som behöver ett modernt verktyg för arbete på fältet. Användbarhet Mirror hade tidigare medverkat i KTPprojekt, så tanken låg inte långt borta när företaget ville utveckla UX-arbetet med produkten mBiz. – Vi ville ta ett tydligare grepp om hela användarupplevelsen, allt ifrån resan innan man blivit användare till användbarheten inne i verktyget och dialogen med användare. Vi har inte haft den specialiseringen i mBiz-teamet tidigare utan lånat in den kompetensen från konsultsidan i företaget. Nu ville vi ta ett större tag och eftersom vi hade väldigt goda erfarenheter av KTP från förra gången, så vände vi oss till LTU igen, berättar Martin Spegel på Mirror. – Vår erfarenhet av KTP är väldigt bra. LTU har varit väldigt snabbfotade, hjälpsamma och smidiga. KTP är ett kanonupplägg som ger kunskap både till den nya projektledare och oss som företag, fortsätter Martin. UX-design I Luleå fanns en 29-årig nyutexaminerad högskoleingenjör med inriktning mot teknisk design, användarupplevelse (eng. UX – user experience) och produktutveckling med fokus på användbarhet, alltså den kompetens som Mirror behövde. Hennes namn var Johanna Palo och rekryterades som KTP-projektledare direkt efter examen. – Redan under studierna tilltalades jag av UX-design och annonsen om KTP-projektet var som formulerad för mig. Jag trodde inte att jag skulle få ett så kvalificerat jobb så snart hemma i Luleå, utan hade nog räknat med att få flytta till Stockholm några år, berättar Johanna och fortsätter: – Mitt projekt går ut på att fokusera på användarnas behov när vi utvecklar systemen. Designupplevelse får allt större betydelse. Det ska kännas positivt och enkelt att använda funktionerna. Martin Spegel på Mirror. Enorm utveckling Johanna Palo har när artikeln skrivs cirka fem månader kvar av KTP-projektet. Luleå Tekniska Universitet och IUC Norr 41 ”Vår erfarenhet av KTP är väldigt bra” Projektledare – Johanna Palo Akademisk coach – Åsa Ericson Processledare – Carina Jenslid, LTU och Åsa Tjärnberg IUC Norr KTP-projektledare Johanna Palo. Hon berättar att det varit en väldigt positiv upplevelse så här långt och att hon mycket väl kan tänka sig att stanna kvar på företaget efter projektet. – Dessutom är det oerhört intressant att få uppleva den enorma utvecklingen i Norrbotten och Norrland just nu, med alla stora investeringar. Det är en ny tidsepok, avslutar Johanna.