KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Strategisk plan för ökad effektivitet Soeco Konto
rsmöbler AB Vem har inte upplevt på någon av sina arbetsplatser att det funnits ett förråd med gamla kontorsmöbler? Ofta fullt fungerande och oskadade, men kasserade för att de kanske inte passat in i en ny miljö. Det är nischen för företaget Soeco Kontorsmöbler i Dalby utanför Lund; att återanvända högkvalitativa kontorsmöbler. Företagets idé ligger verkligen i tiden, det handlar om hållbarhet och återanvändning och i det kärvare ekonomiska klimatet är det många som nu letar efter billigare alternativ. Soeco tar hand om högkvalitetsmöbler: renoverar, tvättar, lagerhåller, hyr ut, flyttar med mera, men har även inredningstjänster. Planen viktig Soeco har haft en mycket god utveckling med sina 50 anställda på tre platser i landet, Dalby, Jönköping och Stockholm. Men de ville gå vidare och satte upp en hög målsättning: att fördubbla sin nuvarande omsättning på 50 miljoner på tre år. Men för det behövdes en strategisk plan, att ta grepp på flöden, logistik och en kartläggning över hur lång tid varje moment tar. Soeco kom därför i kontakt med Högskolan Kristianstad och processledaren Mats Åhlander. – Det var viktigt med en plan så att saker inte gjordes i fel ordning. Soeco hanterar skrymmande saker i lokaler som idag är lite för små och det gällde att optimera hantering och logistik, berättar Mats Åhlander som också är akademisk coach för projektet. Han berättar att familjeföretaget Soeco har byggt en kultur med människan i centrum, hållbarhetstänk och ett stort förtroende till varje medarbetare. – Den kulturen ska finnas kvar samtidigt som vi optimerar processerna så att företaget inte gör arbeten med förlust, fortsätter Mats. ”Kulturen ska finnas kvar samtidigt som vi optimerar processerna” – Mats Åhlander Mathilda Sitar, KTP-projektledare. Dubblad omsättningsökning Projektledare blev Mathilda Sitar, en 25åring från Höör i Skåne som i juni 2022 hade tagit en Magister i ekonomi med inriktning mot internationellt företagande och marknadsföring. Redan samma höst startade hennes KTP-projekt på Soeco. – Det stämde så bra med mina egna värderingar och jag tyckte att hela uppdraget var jätteintressant, säger Mathilda som lockades av utmaningen att som projektledare lägga grund för en fördubblad omsättningsökning. – Jag och medarbetarna ser möjligheter till förbättringar hela tiden. Folk blir mer taggade och jag tror att jag har tänt en eld hos en del. Många vill vara med i processen. Medarbetarna förstår att jag är där för deras skull och är engagerade. Jag trivs jättebra, slutar Mathilda Sitar. Projektledare – Mathilda Sitar Akademisk coach – Mats Åhlander och Per Siljeklint Processledare – Mats Åhlander 32 Högskolan Kristianstad