KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
”Problemlösning är det roligaste jag vet” Freno A
B Freno Air i Piteå grundades 1992. Företaget är marknadsledande i Sverige inom luftfjädring och transportlösningar till logistik- och persontransport för lätta transportbilar. Mattias Israelsson är platschef på företaget. Det var också han som tog initiativet till ett akademiskt samarbete med KTP. För fyra år sedan anställde Freno Air Mattias Israelsson som platschef. En av hans huvudutmaningar då var att se över produktutvecklingen som till viss del skedde på ett lite ålderdomligt sätt. –Redan när jag började här tog jag kontakt med Luleå Tekniska Universitet för att samarbeta kring moderna, ingenjörsmässiga och digitala arbetssätt, säger Mattias. Ett starkt team Genom åren har diverse samverkansprojekt genomförts. För ett par år sedan genomfördes ett KTP-projekt som involverade Simon Tornberg som projektledare, Pär Marklund som akademisk coach och Andreas Kostenniemi som affärscoach. KTP-projektets huvudsyfte var energieffektivisering av fordonskomponenter. Utöver det så genomlystes alla företagets produkter för att se behov och utmaningar för respektive produkt samt för att se över behoven på marknaden. Det handlar om effektivisering av fordonskomponenter rent tekniskt, med fokus på energieffektivisering. Marknadsbiten kom in som en del av projektet för att ta reda på vilka delar kring produkterna som krävde störst fokus. KTP-projektledaren Simon Tornberg sökte sig till Freno Air för att han längtade hem. Simon tog examen från Umeå universitet 2019 och fick därefter jobb på ett konsultbolag i Umeå. Efter cirka ett och ett halvt år i Umeå såg han en annons om KTP-tjänsten hos Freno Air. – Det kändes som ett uppdrag som skulle passa mig utmärkt och företaget fanns ju dessutom i hemkommunen Piteå, berättar Simon. Han förklarar vidare att fordonsindustrin alltid varit lockande och att han tyckte det kändes tryggt att det fanns coacher med i projektet. Samarbetet För att genomlysa företagets produkter använde sig Simon och teamet av olika metoder, bland annat marknadsundersökningar, interna intervjuer och kundundersökningar där man frågade vilka förbättringar som kunderna önskade. – Jag är ganska tekniskt lagd och vill börja produktutveckla direkt. Men då klev coacherna in. Andreas Kostenniemi, affärscoachen, lärde mig att man måste ta reda på saker innan man börjar, förklarar Simon och fortsätter: – Det var extremt nyttigt, att få insikten om att man behöver göra en ordentlig analys av produkten innan man förändrar. Båda coacherna har hjälpt mig mycket. Från nervös till trygg Simon berättar att det inledningsvis var nervöst att börja på Freno Air. Ansvaret som ensam konstruktör kändes stort. Men det kändes snabbt tryggare då företaget var så välkomnande. Mattias förklarar att Simon snabbt kom in i jobbet. – Jag och Simon jobbade väldigt nära under projektet. Han kändes som en kollega och inte en projektanställd redan från dag ett, berättar han. Pär Marklund, akademisk coach. Den akademiska coachen i projektet var Pär Marklund, professor i maskinelement vid LTU. Han har tidigare jobbat med projekt kopplade till fordonsindustrin. – Jag tror att jag var ett bra bollplank för Simon. Vi kom bra överens och började samarbeta snabbt, enkelt och bra. Det var väldigt många delar som skulle genomlysas i projektet. Stort och smått. Jag tror att jag bidrog med hjälp att prioritera, säger Pär. Faktum är att efter projektets slut så gick Simon från projektanställd till fast anställd kollega på Freno Air. – Jag är så glad att det blev så här. Nu jobbar jag mycket med problemlösning och det är det roligaste jag vet. Det har jag KTP-projektet att tacka för, säger Simon. Att det var en lyckad satsning att ingå i ett KTP-projekt för Freno Air råder det ingen tvekan om. Alla inblandade är överens om att de lärt sig massor under tiden. 38 Luleå Tekniska Universitet och IUC Norr