KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Projekt för att förändra båtvärlden X Shore AB Pr
ojektledare – Chamoun Chamoun Akademisk coach – Mikael Hedelind Processledare – Elvira Synnelius och Johan Kostela ”Jag vill medverka till att X Shore blir ledande på eldrivna båtar” KTP-projektledare Chamoun Chamoun tillsammans med Karin Lindström på X Shore. Vi ser allt fler laddbara bilar på vägarna och ett försäljningsras för bensinbilen. Många förutser samma utveckling på sjön när det gäller båtar. Företaget X Shore i Nyköping såg tidigt den utvecklingen. Den första eldrivna båten började tillverkas i Nyköping 2022, men för att bredda sortimentet och öka produktionen krävdes en effektivisering. En del av lösningen blev att gå in i ett KTP-projekt. Produktionslyftet är ett program för att skapa förbättring och förnyelse inom industrin. Det nystartade företaget X Shore ingick i programmet som en del av det strategiska arbetet med att effektivisera produktionen. – Steget från Produktionslyftet till KTP var naturligt. Vi gick från mer av analysarbete till konkreta frågor och detaljer, berättar Karin Lindström som är produktionschef på X Shore. Förändra båtvärlden Företaget har gjort något av en rivstart. X Shores första eldrivna båt tillverkades i Frihamnen i Stockholm. År 2022 tillverkades den första eldrivna båtmodellen i X Shores nya fabrik i Nyköping. Ett år senare ska ytterligare en modell introduceras. Orderboken är redan full för hela året och antalet anställda har stigit till cirka 100. All tillverkning sker i Nyköping, men X Shore är även representerat i Stockholm och USA. – Det har gått väldigt bra och vi var tidigt ute med eldrivna båtar. Vi hoppas på att få medverka till att förändra båtvärlden. Dagens bensindrivna båtmotorer är inte alls lika förfinade som bilmotorerna. Vi vill tillverka båtar med hållbarhet, men som också är fina och högklassiga, säger Karin Lindström. Stimulerande Tidigare tillverkades en båt i veckan. Nu är målet en båt om dagen och dessutom med två modeller. Men det långsiktiga målet är att tillverka två båtar per skift. En effektivisering av produktionen var därför nödvändig. Ett KTP-projekt med Mälardalens Universitet formulerades med syfte att analysera hur produktionen ser ut idag och att implementera åtgärder för effektivisering. In kom Chamoun Chamoun som KTP-projektledare, som studerat till maskiningenjör i Karlstad. Den 32-årige Chamoun växte upp i Syrien, men flyttade till Södertälje när han var 24 år. – Jag såg en annons om projektet och fastnade för det eftersom uppdraget påminde om det exjobb jag tidigare hade gjort. Det känns stimulerade att få starta karriären med att få vara med och utveckla hållbara båtar, säger Chamoun. – Jag ska ta fram förbättringsförslag, ofta baserat på Lean och åtgärder för att minimera slöseriet. Projektet är bara på sex månader, men jag jobbar för fullt och hoppas bli klar i tid. Jag vill medverka till att X Shore blir ledande på eldrivna båtar, fortsätter Chamoun. Mälardalens Universitet 55