KTP Energi Sverige Kunskapsväxling 1
Skapa kommunikation mellan självkörande truckar A
rho AB Arho i Hallsberg är specialister på robotintegrering och robotautomation. Kunderna finns bland annat inom fordonsindustrin och i elektronikbranschen. Ofta handlar det också om energiåtervinning och klimatleverantörer. Arho är ett av många företag i Sverige som varit med i ett KTP-projekt. För Arho var samverkan med högskola och universitet inget nytt. Företaget hade tidigare samverkat med Chalmers, Volvo och Vinova i ett lyckat utvecklingsprojekt. Efter det så har de sökt efter andra möjligheter att samverka med akademin. Under 2020 kom de i kontakt med KTP och då var sökandet över. – Vi behövde hjälp att ta fram en mjukvaruplattform som kunde få olika system att integrera med varandra. Vi tillverkar självkörande truckar och det blir snabbt ett problem om man har olika fabrikat av truckar och de inte pratar med varandra. De får ju inte krocka, berättar Andreas Rask som är vd och ägare av Arho i Hallsberg. Han fortsätter: – Vi behövde någon med mjukvarukompetens som kunde ta tag i projektet. Mjukvarukompetens Den som fick uppdraget att ta fram mjukvaruplattformen var Fredrik Lidström. Fredrik, som studerat till mjukvaruingenjör vid Örebro Universitet, var bekant för Arho sedan tidigare då han gjorde sitt examensarbete på företaget. När KTP-projektet initierades så kom hans namn upp och på den vägen är det. – Det underlättade såklart att jag hade kännedom om företaget när jag började. Samtidigt är det ett stort steg att kliva in i en så pass viktig roll. Jag var ju den enda med mjukvarukompetens på företaget, berättar Fredrik och förklarar att han fick mycket 52 Mälardalens Universitet KTP-projektledare Fredrik Lidström. hjälp och stöd av sin akademiska coach Federico Pecora från Örebro Universitet. KTP-projektet gick alltså ut på att få självkörande truckar att kommunicera med varandra. Fredrik tog fram ett interface som skulle fungera som en mellanhand. – Ska man förklara det så att folk förstår kan man jämföra det med Google translate. Du skriver på ett språk du förstår, systemet översätter det sen till det språk som respektive robot förstår, förklarar han. – Vi har inte haft kraft, möjlighet och kompetens att ta oss in på mjukvarusidan innan. Fredrik är väldigt bred i sin kompetens. Yrkesmässigt är han en klippa. Han blev en perfekt brygga mellan oss och akademin, säger Andreas Rask. Prototyp Med i projektet var också affärscoachen Christopher Sund från Alfred Nobel Sciencepark och MITC, han bidrog främst med struktur. – Jag och Fredrik hade avstämningar och i början lade jag ganska mycket tid men han blev snabbt väldigt självgående. Han kunde sin grej och hade spetskunskap. Fredrik är väldigt duktig och kul att arbeta med, berättar Christopher. Projektet pågick under ett år och när projekttiden var slut så fanns en prototyp klar. Plattformen har dock inte tagits i bruk än. Andreas Rask förklarar varför: – Vi och marknaden var inte riktigt mogna för den då och pandemin kom