ÅRSREDOVISNING 2017 1
OMVÄRLD & MARKNAD FLYGET SLOG ALLA REKORD – IGEN
Antalet flygrörelser i det svenska luftrummet slog alla tidigare rekord. Under 2017 ökade trafiken med nästan fem procent till 762 000 luftrumsrörelser. Svensk ekonomi är stark och det återspeglas i ett ökat flygande, framför allt till och från Sverige. Sverige blir också allt mer attraktivt som turistland vilket även innebär fler flygresor. Flygtrafiken fortsätter öka Det är utrikestrafiken samt den flygtrafik som trafikerar vårt luftrum utan att starta eller landa i Sverige, som står för den stora ökningen. Inrikesflyget stod för en mindre ökning. Med ökad trafik följer också ett stort ansvar för LFV att leverera en bibehållen flygsäkerhet och säkra en hållbar flygtrafikledning som arbetar för att minska miljöpåverkan. Det gör LFV genom att arbeta med raka flygvägar, kortast möjliga in- och utflygningsvägar till och från flygplatserna samt utbilda medarbetare i eco driving i luften. Med en femprocentig ökning 2017 ligger Sverige något över genomsnittet för Europa, som beräknas till strax över fyra procent. Prognosen för 2018 ligger på en mer måttlig ökning. Under 2016 inledde FMV, Försvarsmakten, LFV, Swedavia och Trafikverket en gemensam förstudie, Luftrum 2040, för att belysa det svenska luftrummets kapacitet på kort och lång sikt. Det står klart att luftrummet måste utvecklas och det gäller såväl den civila som den militära luftfarten. LFV deltar i det fortsatta arbetet med Luftrum 2040. Dagens luftrum har funnits sedan 1998. Ett gränslöst luftrum EU har sedan länge en vision om ett europeiskt luftrum utan gränser, Single European Sky, med USA som förebild. För att utveckla och effektivisera flygtrafiken ligger fokus på samordning mellan stater. LFV har ett långtgående samarbete med Naviair, som är LFVs danska motsvarighet, och bedriver via det samägda bolaget NUAC flygtrafiktjänst i det gemensamma 10 TRAFIKSLAGSFÖRDELNING, % FLYGRÖRELSER 2012–2017 Överflygande, 42 Inrikes, 20 100 000 200 000 300 000 400 000 500 000 600 000 700 000 800 000 Utrikes, 38 0 2013 2014 2015 2016 2017 dansk-svenska luftrummet. LFV ingår också i COOPANS, som är en allians där fem länders flygtrafikledningar samarbetar och samordnar utveckling och implementering av ett gemensamt flygtrafikledningssystem. Flygtrafikens utveckling Globalt förväntas flygtrafiken öka mest i Mellanöstern och Asien. Den europeiska flygtrafiken förväntas öka, men mer måttligt. Flygtrafiken i det svenska luftrummet har de senaste åren ökat kraftigt under sommarperioden vilket påverkar belastningen i delar av luftrummet. Ökningarna förväntas bestå de närmaste åren och drivs till del av lågpristrafiken. Söder- och västerut från Arlanda har det varit trafikökningar på nära 10 procent under sommarmånaderna jämfört med motsvarande period 2016. Svensk högkonjunktur och därmed en stark ekonomi har stor inverkan på att resandet ökar. Att Sverige som turistland också blir allt mer intressant för fler bidrar till en fortsatt ökning av flygandet till och från Sverige. Prestationsstyrning – en modell för att säkra effektivitet och leverans I början av 2000-talet tog EU fram ett antal överordnade mål för arbetet med att effektivisera flygtrafikledningstjänsten. Det gjordes inom ramen för SES, Single European Sky, där ett regelverk för prestationsstyrning tagits fram. Programmet är uppdelat i referensperioder där EU fastställer mål och planer. De långsiktiga målen är att: • tredubbla kapaciteten i luftrummet • behålla eller förbättra flygsäkerheten oberoende av trafikökningar • halvera kostnaderna för flygtrafikledning • minska varje flygnings miljöpåverkan med 10 procent. För den första referensperioden, RP1, 2012–2014 uppnådde LFV samtliga mål som satts av EU. För innevarande period, RP2 2015–2019, har LFV så här långt uppnått målen. Det mest utmanande målet är att avgifterna för att trafikera det svenska luftrummet ska sänkas med 17 procent. Inför den tredje referensperioden, RP3, LFV ÅRSREDOVISNING 2017