ÅRSREDOVISNING 2017 1
RAPPORTERING ENLIGT PRESTATIONSPLAN Flygsäkerhet
Målet på EU-nivå är att RAT-metodiken ska vara fullt införd inom EU från 2019. RATmetodiken är en metod för att klassificera flygsäkerhetshändelser. För LFV är dock prestationsplanens mål att metodiken ska vara fullt införd redan 2015. LFV uppnår detta mål. Utöver användningen av RAT-metodiken finns mål avseende bedömd mognadsgrad enligt enkätundersökning avseende säkerhetsledningssystem uppdelat på säkerhetskultur respektive övrigt. LFVs mognadsgrad uppfyller uppsatta mål. Miljö Målet innebär att avvikelsen mellan faktisk flugen och rakaste distans mäts, genomsnittlig horisontell en route-effektivitet. Avsikten är att flygvägen ska vara så rak som möjligt och därmed orsaka så lite miljöpåverkan som möjligt. Sverige ligger långt fram på miljöområdet och tillämpar sedan flera år ”Free route airspace” vilket innebär att flygbolagen har möjlighet att flyga rakt inom svenskt luftrum. Målet gäller för det dansk-svenska luftrummet som helhet och har preliminärt uppnåtts under samtliga år i den andra referensperioden. Målet är mycket ambitiöst och små störningar till följd av exempelvis väder eller militär övningsverksamhet kan ge avvikelser. Kapacitet Målet innefattar förseningar i flygtrafiken orsakade av flygtrafiktjänsten mätt som genomsnittlig försening per flygning. Prestationsplanens kapacitetsmål avseende en route gäller för dansk-svenska luftrumsblocket i sin helhet. Utfallet för 2017 innebär att LFV bidragit till att målet nås med god marginal. Även för terminal Arlanda uppfylls kapacitetsmålet. Målet har därmed hittills uppnåtts under samtliga år i den andra referensperioden. Kostnadseffektivitet Mål för kostnadseffektivitet sätts på nationell nivå och mäter reala enhetskostnader i 2012 års prisnivå mätt i HIKP, Harmoniserat konsumentprisindex. De kostnader som avses för en route är, i enlighet med de nationella riktlinjer som Transportstyrelsen har tagit fram, kostnader för en route-verksamheten vid kontrollcentralerna, infrastruktur samt även stora delar av tornverksamheten. För terminal Arlanda omfattas kostnader för torntjänsten inklusive ledning och stödtjänster. För såväl en route som för terminal Arlanda visar 2017 ett högt utfall då det innehåller kostnader undantagna från riskdelning avseende extra pensionsavsättning med anledning av räntesänkning. Exklusive undantagna pensionskostnader har målet för både en route och Terminal Arlanda uppnåtts 2017. Utfallet för 2016 har korrigerats efter LFVs rapportering till Transportstyrelsen våren 2016 då inflationen visade sig vara lägre än vad som antogs vid årsbokslutet. Korrigeringen innebär att målen för både en route och Terminal Arlanda uppnåddes exklusive undantagna pensionskostnader. De kostnader som undantas från riskdelning regleras ekonomiskt efter utgången av RP2, vilket innebär att slutavstämning sker tidigast 2020. Under 2017 har LFV deltagit vid Transportstyrelsens konsultationer. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 57