ÅRSREDOVISNING 2017 1
GD HAR ORDET 2017 ETT REKORDÅR FÖR FLYGET 2017 ha
r varit ett rekordår för den svenska flygtrafiken. Antalet flygrörelser i luftrummet uppgick till 762 000. Det innebär en nästan femprocentig ökning jämfört med 2016 som också var ett rekordår. En stark svensk ekonomi och ökad attraktionskraft som turistland bidrar till att flyget ökar. Kapacitet och miljö 2017 har LFV levererat en mycket god kapacitet. Med hög flexibilitet, ansvarstagande och kompetenta medarbetare har LFV klarat av den stora ökningen i flygtrafiken med bibehållen kvalitet och punktlighet. I vårt dagliga arbete ska vi ha en omsorg om miljön. Det gör vi genom att utbilda och utveckla våra flygledare i eco-driving i luften och erbjuda våra kunder stöd vid miljötillståndsansökningar. Vi samarbetar med forskare, myndigheter och andra för att utveckla modeller, för att använda luftrummet så optimalt som möjligt ur ett hållbarhetsperspektiv. I maj utökades området med raka flygvägar, Free Route Airspace (FRA), då Norge anslöts till ett sedan tidigare etablerat FRA i norra Europa, där Sverige redan är med. Raka flygvägar innebär ekonomiska fördelar för flygbolagen och mindre miljöpåverkan. Flygsäkerhet Flygsäkerheten är alltid vår första prioritet. 2017 uppnåddes samtliga flygsäkerhetsmål. Även globalt var 2017 det flygsäkraste året hittills. Det är resultatet av det systematiska, enträgna, långsiktiga och globala arbete som bedrivs för att flyget ska vara det säkraste transportslaget. Ekonomi Årets resultat uppgick till minus 78 miljoner kronor. Resultatet belastas med netto cirka 70 Mkr avseende ökade pensionskostnader till följd av det låga ränteläget. Trafikökningen har inneburit mer intäkter, även om LFV inte får behålla hela intäktsökningen enligt nuvarande avgiftsmodell. LFV är ett affärsverk och våra intäkter tillsammans med vår danska motsvarighet Naviair, föreslagit en enklare modell som i högre grad tar hänsyn till olika leverantörers individuella förutsättningar. Alltför ambitiösa mål avseende kostnadseffektivitet riskerar få negativ påverkan på förmågan att uppfylla andra mål, till exempel kapacitetsmålet. kommer från flygtrafikledning och andra tjänster som vi säljer till flygbolag och flygplatser. LFV uppfyller inte ägarkravet på 4 procents avkastning på eget kapital. Inte heller soliditetsmålet om 15 procent uppnås och bedöms inte vara möjligt att uppnå så länge pensionsåtaganden finansieras genom balansräkningen. LFV har sedan 2014 bedrivit ett effektiviseringsprogram som så här långt medfört besparingar på drygt 200 miljoner kronor. Vi bedömer att utrymmet för ytterligare effektiviseringar inom programmet är begränsat. Prestationsstyrning och effektiviseringar Flygtrafiktjänsten styrs genom att EU fastställer mål avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet i femåriga prestationsplaner. Nuvarande plan löper under perioden 2015–2019. För 2017 har LFV nått målen avseende flygsäkerhet, kapacitet och miljö. Även målet avseende kostnadseffektivitet har uppnåtts, bortsett från ökade pensionskostnader till följd av ränteförändringar. I ett internationellt perspektiv är de svenska målen för kapacitet och miljö mycket ambitiösa. För närvarande pågår diskussioner inför den kommande tredje referensperioden, som inleds den 1 januari 2020. LFV har, Ann Persson Grivas Generaldirektör LFV Satsningar och utvecklingar I november 2017 tecknade vi ett avtal med Swedavia om att Kiruna, Umeå, Östersund och Malmö flygplatser ska flygtrafikledas från en gemensam kontrollcentral på Arlanda. Med flygtrafikledning på distans vid ytterligare fyra flygplatser befäster Sverige och LFV sin starka ställning när det gäller digitalisering av flygtrafiktjänsten. Den kommersiella marknaden, nationellt såväl som internationellt, är viktig för LFV. De mål som har satts upp för den internationella affären har inte nåtts. Därför har LFV beslutat om en reviderad inriktning. Vi har beslutat att investera i nytt system för flygmätning för att bli mer attraktiva. Vi fortsätter att utveckla digitala tjänster inom flygtrafikledning, där vi arbetar tillsammans med Saab genom vårt gemensamma bolag, Saab Digital Air Traffic Solutions. Ett jubileum som pekar framåt Vi står inför stora utmaningar med ökade krav på totalförsvarsförmåga, pensionsavgångar och effektiviseringskrav från flygbolag och EU – för att bara nämna några. Vi ska fortsätta leverera kapacitet och flygsäkerhet till våra kunder. 2018 är det 40 år sedan Sverige integrerade civil och militär flygtrafikledning. Med det var vi en föregångare i Europa. Det ska LFV fortsätta att vara. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 3