ÅRSREDOVISNING 2017 1
STRATEGIER OCH MÅL MED FOKUS PÅ FRAMTIDEN LFV har
sedan 2014 bedrivit ett omfattande förändringsarbete för att säkra en långsiktig konkurrenskraftig, effektiv och attraktiv verksamhet. Varje år uppdateras mål, strategier och aktiviteter för att säkra LFVs fortsatta förmåga att svara upp mot kundernas, ägarens och intressenternas krav och förväntningar. LFV verkar i en bransch som är i förändring. Omvärlden förändras i en ökande takt och LFVs förutsättningar påverkas av många faktorer. Det kan vara allt från det säkerhetspolitiska läget, nya verksamheter som drönare, digitalisering, regleringar och lagkrav till kunders förväntningar och den nationella och internationella marknadens utveckling. Allt detta ställer stora krav på förändringsvilja och förmåga att anpassa verksamheten till nya förutsättningar. Den återupptagna totalförsvarsplaneringen har inneburit utbildningsinsatser av samtliga av LFVs medarbetare under 2017 samt framtagande av handlingsplaner som ska effektueras 2018–2020. Marknader öppnas upp för konkurrens runt om i Europa och LFVs hemmamarknad är till del redan avreglerad. Flygtrafikledningsleverantörer i andra länder börjar konkurrera om kontrakt och upphandlingar. Det är en naturlig utveckling i hela branschen för att säkra ekonomi och överlevnad. Stora förändringar innebär utmaningar och möjligheter för LFV. För att möta nationell och internationell konkurrens, krav på kostnadsreduceringar, effektiviseringar och avkastningskrav måste LFV fortsätta förändringsarbetet samt effektivisera och sänka kostnaderna. LFVs förändringsresa LFVs förändringsarbete, Position 2019, inleddes 2014. Målsättningen är att LFV ska vara affärsmässigt och konkurrenskraftigt på samtliga områden och driva marknaden med ny teknik. Att nå de ekonomiska målen är en del i arbetet. Att samtidigt satsa på att utveckla LFVs företagskultur för att öka den interna affärsmässigheten med kundnytta i fokus är viktigt då alla medarbetare tillsammans bidrar till upplevelsen av LFV. LFV ska vara en pålitlig och effektiv leverantör och samarbetspartner som präglas av flygsäkerhet, hållbarhet och affärsmässighet med nyskapande lösningar. LFVs affärsplan 2017–2021 För samtliga fyra perspektiv; Kund och försäljning, Kultur och medarbetare, Verksamhet och leverans samt Ekonomi, finns ett antal huvudmål med tillhörande delmål och aktiviteter. Varje enhet i LFV har en verksamhetsplan som ska stödja affärsplanens huvudmål. LFVs chefer och ledare och många medarbetare har individuella målkontrakt. Fokusområden 2017 LFV har för 2017 tre fokusområden för att möta de utmaningar som finns under affärsplaneperioden. Varje fokusområde består av satsningar, projekt och aktiviteter som kan variera över åren men som sammantaget ska bidra till att LFV når målen. Företagskultur • Affärsmässighet • Engagemang och förståelse • Förenkling och effektivisering • Ledarskap • Prestation Internationell tillväxt • Fokuserad kundbearbetning • Produktutveckling av nya och befintliga produkter samt paketering • Stärkt leveransförmåga och kompetensförsörjning inom särskilda produktområden • Utökad marknadskunskap avseende regelförändringar och teknikutveckling Konkurrenskraft och prestationsprogram • Effektiva arbetssätt • Effektiviseringar • Innovation • Samarbeten LFV ÅRSREDOVISNING 2017 13