ÅRSREDOVISNING 2017 1
STRATEGIER OCH MÅL FYRA PERSPEKTIV OCH NIO HUVUDM
ÅL 2017 – 2021 PERSPEKTIV HUVUDMÅL KUND OCH FÖRSÄLJNING KULTUR OCH MEDARBETARE • Erbjuda attraktiva produkter och tjänster på utvalda fokusmarknader. • Arbeta proaktivt för att skapa kundnytta och förtroendefulla relationer med intressenter och kunder. • Ett ledarskap och ett medarbetarskap som utmärks av kundfokus och affärsmässigt agerande med flygsäkerhet som fundament. • LFV ska vara en attraktiv arbetsgivare där medarbetarnas kompetens utvecklas utifrån kund. VERKSAMHET OCH LEVERANS • Arbeta proaktivt för att kontinuerligt utveckla flygsäkerhetsarbetet. • Upprätthålla mål från EUs prestationsplan gällande förseningar. • Bedriva ett aktivt arbete för att minska miljöpåverkan. • Stärka konkurrenskraften genom att förbättra arbetssätt, processer och innovationsförmåga. EKONOMI • Uppfylla ägarens ekonomiska mål. KOMMENTARER TILL DE FYRA PERSPEKTIVENS HUVUDMÅL Kund och försäljning LFV har tagit fram en ny och uppdaterad strategi för den internationella affären. En genomgång av utvalda fokusmarknader har gjorts och produkt- och tjänsteerbjudanden har uppdaterats för att öka attraktiviteten och nyttan för såväl potentiella som befintliga kunder. LFV fortsätter också att utveckla relationer med kunder och intressenter genom olika aktiviteter, möten och deltagande på branschmässor och event. Kultur och medarbetare Under året har flera satsningar gjorts kring koncerngemensamma utbildningar och program för såväl alla medarbetare som särskilda medarbetarkategorier. Introduktionsutbildning för nya medarbetare och en varumärkesutbildning är exempel på satsningar som kommer att lanseras under början av 2018. För att alla medarbetare 14 ska ha samma utgångspunkter och förståelse för LFVs verksamhet har en uppdaterad och utvecklad Code of Conduct tagits fram. Under 2018 ska den implementeras i hela LFV. LFV har under året startat upp ett särskilt ledarskapsutvecklingsprogram med fokus på beteenden och värderingar för att utveckla ledarnas förmåga att driva förändrings- och utvecklingsarbete med konkreta verktyg för träning i vardagen och det dagliga ledarskapet. Verksamhet och leverans LFV fortsätter att satsa på att utveckla flygsäkerhetsarbetet i alla delar av verksamheten. Tillsammans med bland annat Transportstyrelsen har LFV drivit ett arbete kring drönare om hur samverkan mellan olika flygfarkoster i luftrummet ska fungera. Nya och förenklade regelverk kommer att implementeras 1 februari 2018. Ekonomi LFV ska genomföra de aktiviteter som har identifierats ge effektiviseringar och kostnadsreduceringar över tid för att uppfylla besparingsmålen och de krav som ställs från såväl Eurocontrol som kunderna. Ägarens mål är att räntabiliteten på eget kapital ska uppgå till 4 procent över en konjunkturcykel och att soliditeten långsiktigt ska vara minst 15 procent. Årets resultat blev -78 miljoner kronor vilket är sämre än budget som låg på -44 miljoner kronor. Differensen beror främst på det låga ränteläget som påverkar kostnaderna för pensionsskulden. LFV driver ett arbete tillsammans med Naviair för att verka för en modell där kraven för prestationsplanen sätts utifrån aktörernas individuella förutsättningar. LFV ÅRSREDOVISNING 2017