ÅRSREDOVISNING 2017 1
LFV ÄR MED DIG PÅ RESAN LFVs flygledare leder dry
gt 2 000 flygningar i svenskt luftrum varje dag. Deras uppgift är att leda piloterna och att separera flygplanen i höjd- och sidled. De ser också till att flygningen blir så effektiv som möjligt genom att flygplanen flyger kortast möjliga väg och inte behöver ligga i väntläge i luften. Här följer vi Eva när hon reser från Stockholm till Luleå. Inför varje flygning, vare sig den går från Arlanda till Luleå eller Bangkok, sker ett omfattande förberedelsearbete på flygplatsen, hos flygbolagen och i LFV. När vi i det här exemplet följer en resa från Stockholm till Luleå beskriver vi vad LFV gör före, under och efter flygningen. Varje arbetspass för en flygledare på LFV börjar med att man går igenom dagens förutsättningar och aktuella flygningar. Att sitta i position innebär att man leder och övervakar trafiken och är i kontakt med de piloter som trafikerar det svenska luftrummet. Flygningarna i det övre svenska luftrummet leds från kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö medan torn och kontrollcentralen för flygledning på distans hanterar start- och landningsfaserna. DAGEN FÖRE AVRESAN. Eva packar sin väska inför resan till Luleå. LFVs Flight Planning Centre, FPC, tar emot färdplanen från flygbolaget och skickar den till Eurocontrol och vidarebefordrar den till berörda flygledartorn och flygledare. Flygledningen, Air Traffic Control Center, ATCC, Stockholm ser till att LFV har rätt bemanning på morgondagens arbetsskift samt kontrollerar vilken kapacitetspåverkan morgondagens väder och andra faktorer kan tänkas ha. 20 timmar före beräknad starttid kommer färdplanen till FPC som bland annat kontrollerar att flygbolaget har begärt att få väderinformation. AVRESEDAGEN. TRE TIMMAR FÖRE AVRESA. Eva åker ut till Arlanda. Färdplanen, med fakta om bland annat flygplanstyp, färdväg och höjder, läggs in i flygtrafikledningssystemet. TVÅ TIMMAR FÖRE AVRESA. Dags för säkerhetskontrollen. Piloterna får information om väder på flygsträckan och på de aktuella flygplatserna. FPC informerar också om andra faktorer som kan påverka flygningen. Det kan till exempel handla om asfaltering av en landningsbana, snöröjning eller att det pågår en militärövning i Östersjöområdet. EN TIMME FÖRE AVRESA. Eva fikar i cafeterian på flygplatsen. LFVs skiftledare kontrollerar aktuell belastning för respektive sektor på kontrollcentralen. Information om flygningen syns i den första sektorn som kommer att hantera den. EN HALVTIMME FÖRE AVRESA. Dags att gå till gaten. LFVs flygledare har hanterat den tidigare flygningen och flygplanet har landat och taxat in till sin parkeringsplats. Direkt börjar processen för att göra planet klart för start igen. Då är det många passagerare i gaten. Avlastning, städning och tankning av flygplanet genomförs av flygplatspersonalen och det blir många rörelser på plattan. 4 LFV ÅRSREDOVISNING 2017