ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE 1 638 ton. LFVs miljömål ä
r också att aktivt arbeta för att minska egna koldioxidutsläpp samt egen energiförbrukning. Under 2017 har den miljöutredning som ligger till grund för LFVs miljömål och miljöarbete planenligt uppdaterats. I uppdateringen har hänsyn tagits till den utökade omfattningen som ISO 14001:2015 innebär, exempelvis i form av ett tydligare livscykelperspektiv. Med utgångspunkt i uppdaterade betydande miljöaspekter och ett ökat fokus på miljöfrågan har en översyn av LFVs miljömål påbörjats och nya mål kommer att tas fram under 2018. Under året har det så kallade Free Route Airspace, FRA, utökats ytterligare. North European Free Route Airspace Programme, NEFRA, som startade 2013 är nu slutfört. Från den 25 maj 2017 har luftrummen i sex länder i norra Europa öppnats för Free Route Airspace genom att Norge anslutits till det FRA som sedan tidigare etablerats mellan det dansk-svenska luftrummet och Estland, Finland och Lettland. FRA innebär att flygbolagen kan färdplanera den kortaste och mest effektiva flygrutten, vilket medför ekonomiska fördelar och mindre miljöpåverkan. FRA är ett viktigt projekt inom Borealisalliansen, där LFV är en av nio medlemmar. Arbete pågår fortsatt för att införa ett gemensamt FRA i samtliga medlemmars luftrum, således att även komma att omfatta Storbritannien, Irland och Island. LFV har sedan länge bidragit med flygvägsexpertis till flygplatser i ärenden gällande miljötillstånd. Under 2017 har LFV exempelvis bistått Swedavia rörande Arlanda med flygexpertkunskap i ett flertal utredningar och projekt. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 Ett viktigt fokusområde för LFV är även miljöanalyser, vilket LFV har ett egenutvecklat analysverktyg för. Genom bearbetning av miljontals radarspår, väderdata och inmatningar i flygledningssystemet kan LFV göra bedömningar av hur miljöoptimala trafikflödena är. På uppdrag av Swedavia har LFV fortsatt med miljöanalyser av flygplatser. Studierna ska bland annat användas för att beräkna miljövinster av planerade luftrumsförändringar. Tillsammans med Transportstyrelsen och Totalförsvarets forskningsinstitut (FOI) slutförde LFV under 2017 ett projekt med syfte att förbättra beräkningarna av flygets utsläpp i svenskt luftrum. LFV har under hösten 2017 påbörjat en förstudie gällande utredning av förutsättningarna för att införa en generell hastighetsbegränsning för all civil jettrafik som sjunker in till svenska flygplatser. Det primära syftet är att minska bränsleförbrukningen och därigenom utsläpp till luft. LFV utbildar också flygledare i hur man leder flygtrafik på ett miljövänligt sätt. Under året utbildades drygt 120 flygledare. Den direkta påverkan från LFVs verksamhet består till största delen av förbrukning av energi för drift och uppvärmning av LFVs lokaler och energiförbrukningen från driften av de operativa system som LFV använder vid flygtrafikledningen, samt därtill energianvändning och utsläpp från tjänsteresor. LFV omfattas av lagen om energikartläggning i stora bolag och under 2017 har LFVs energianvändning beskrivits i enlighet med lagkraven. Beskrivningen av den totala energianvändningen omfattar alla verksamheter på Arlanda, Sturup och i Sundsvall samt huvudkontoret i Norrköping, övergripande fördelat mellan verksamhet, byggnader och transporter. Verksamhet står för 78 procent, byggnader för 22 procent och transporter avrundas till 0 procent av LFVs energianvändning. Energikartläggningen visar att LFV kan intensifiera sitt framgångsrika energiarbete ytterligare, främst fokuserat på åtgärder relaterat till byggnader, genom att etablera anpassade energimål, genomföra föreslagna åtgärder och införa kompletterande mätningar. Det finns en målsättning att på olika nivåer inom LFV aktivt minska utsläppen och energianvändningen. Gällande tjänsteresor handlar det dels om att minska mängden resor genom att ersätta fysiska möten med virtuella, dels om att välja färdmedel med så lite användning av fossila bränslen som möjligt. De tjänstebilar och personalbilar som LFV erbjuder är miljöbilar. Vid bilhyrning är det rutin att i möjligaste mån välja miljöbilar. Under 2017 har cirka 41 (56) procent av de bilar LFV hyrt varit miljöbilar. LFV har ett mål att under en löpande femårsperiod minska de egna koldioxidutsläppen från tjänsteresor med 10 procent, fördelat på en minskning om 2 procent årligen. Minskningen ligger för året på -6,1 (-3,4) procent. På energisidan läggs stor vikt vid att minska energianvändningen men även att byta energislag till förnybar energi. LFV har 2017 endast köpt grön el, och för värme har målsättningen varit att den förnybara andelen ska vara så hög som möjligt. Efter resultatet från årets energikartläggning har en förstudie gjorts rörande värme- och varmvattensystem för byggnaden på Sturup 37