ÅRSREDOVISNING 2017 1
SAMARBETEN OCH PARTNERSKAP DET EUROPEISKA PERSPEK
TIVET Strategiska samarbeten och allianser är viktiga för att vi ska kunna erbjuda innovativa och konkurrenskraftiga tjänster. Ett målmedvetet och engagerat internationellt arbete ger LFV inflytande och möjlighet att vara en drivande aktör som påverkar utvecklingen. Flygtrafikledningen inom Europa styrs av SES-förordningar (Single European Sky) som reglerar hur och vad vi som flygtrafiktjänstleverantör ska bidra med för att öka kapaciteten, reducera utsläppen och minska kostnaderna med bibehållen flygsäkerhet. SES-förordningarna kommer att förändras för en fortsatt utveckling av luftrummet och ett ökat samarbete mellan ländernas flygtrafiktjänstleverantörer. Sedan ett decennium pågår ett omfattande europeiskt förändringsarbete med syfte att: • Tydliggöra roller och funktioner inom luftfarten. • Skapa sunda förutsättningar för en affärsinriktad verksamhet på en öppen, konkurrensutsatt marknad. • Modernisera flygtrafikledningen genom att stimulera utvecklingen. Detta görs 26 inom SESAR (Single European Sky ATM Research). • Implementera nya system som utvecklats inom SESAR. • Påskynda förändringsarbetet genom lagstiftning. • Effektivisera flygtrafikledningen genom strukturförändringar i syfte att skapa större och färre kontrollcentraler. Förändringsarbete tar tid. Många aktörer är involverade men varje förflyttning skapar en plattform för nästa steg i processen mot en effektivare flygtrafikledning. LFV jobbar i allianser För att leva upp till EU-kraven ingår LFV bland annat i allianserna Borealis och COOPANS. Dessa samarbeten bidrar till reducerade kostnader med bibehållen flygsäkerhet och effektivitet, bland annat genom att införa raka flygvägar i norra Europa (Borealis) och harmonisera teknisk utveckling (COOPANS). Ytterligare samarbetsområden är på gång. LFV medverkar i den europeiska utvecklingen genom att delta i tekniska och operativa innovationer och utveckling inom SESAR. Stora vinster vid teknisk utveckling Det framgångsrika samarbetet mellan de fem flygtrafiktjänstleverantörerna i Sverige, Danmark, Irland, Österrike och Kroatien och genom COOPANS Alliance har medfört stora vinster i form av lägre utvecklingskostnader för det gemensamma flygtrafikledningssystemet TopSky. Den uppgradering av systemet, med nya funktioner för att uppfylla EUs förordningskrav, som driftsattes under 2017 kunde genomföras inom loppet av två veckor på samtliga sju centraler. LFV ÅRSREDOVISNING 2017