ÅRSREDOVISNING 2017 1
KUNDER STÖRSTA MÖJLIGA KUNDNYTTA Med ökat resande
och förändrade resmönster samt krav på hållbara och effektiva leveranser, arbetar flygbolag, flygplatser och leverantörer av flygtrafikledningstjänster för att vara attraktiva och kunna möta de krav som ställs. Flygsäkerhet är LFVs första prioritet. Det finns med i alla våra processer och uppnås i samspel mellan människa, teknik, regler och organisation. LFV satsar också på samarbeten inom forskning, innovation och utveckling för att behålla och utveckla säkerhet, öka kostnadseffektivitet, kapacitet och hållbarhet med minskad miljöpåverkan. LFV verkar både på den nationella och den internationella marknaden. Våra kunder är indelade i fem grupper: • En route • Försvarsmakten • Svenska avreglerade marknaden • Swedavia • Internationella marknaden Med kundernas behov i fokus För flera av LFVs kundgrupper finns en struktur för mötesformer och agenda. Det är strategiska, taktiska och operativa möten för att säkra både långsiktiga mål och överenskomna leveranser. Det gäller framför allt för flygbolagen, Försvarsmakten och Swedavia. Alla kunder har en utsedd kundansvarig och formerna för leverans och uppföljning regleras i olika avtal. Under året har LFV träffat företrädare för de fem leveransområdena i olika möteskonstellationer och forum för att utveckla formerna för samarbeten och få underlag till prioriteringar. Tillgänglighet, kapacitet, flexibilitet och leveransförmåga är områden som LFV bedöms på. Vårt kundlöfte står fast ”Vi hjälper våra kunder att ta position”. Samarbeten, partnerskap och utvecklade erbjudanden I november tecknade LFV och Swedavia ett avtal för fjärrstyrd flygtrafikledning för fyra av Swedavias flygplatser, Kiruna Airport, Umeå Airport, Åre Östersund Airport och Malmö Airport. Avtalet omfattar också ett 16 långsiktigt strategiskt partnerskap för att utveckla samarbetsformerna. En gemensam central för flygtrafikledning är under uppförande på Arlanda. Flygbolagen I de strategiska mötena med flygbolagen deltar ibland också internationella representanter för IATA där långsiktiga strategiska frågor som kapacitet och leverans diskuteras. Kapacitet och leverans har fungerat väl under året med mycket få förseningar. På taktisk nationell nivå diskuteras ekonomi och investeringar. LFV måste på sikt utveckla kapaciteten och investera i nya system för framtida behov. Det är investeringar som flygbolagen i förlängningen får betala för via avgifter. På den operativa nivån möter LFV de största flygbolagen som trafikerar Sverige, SAS, Norwegian, Ryanair och Novair, i ett forum för att diskutera olika förslag som kan gälla förenklingar och förbättringar i processer och rutiner. Under året har förändringar gjorts i AIP, Aeronautical Information Publication, och tolkningen av hur drönare i luftrummet ska hanteras. Transportstyrelsen, som är tillsynsmyndighet för LFVs verksamhet, är också en viktig part för att utveckla regler och metoder. Därför genomförs löpande avstämningar och dialoger under året. Försvarsmakten Även för militär flygtrafiktjänst finns en formaliserad mötesstruktur på flera nivåer. LFVs leveranser och åtaganden följs upp både centralt och lokalt på de flygplatser där LFV levererar flygtrafikledningstjänster. Under året har LFV utvecklat ett flexibelt baskoncept för att militärflyg ska kunna starta och landa på väg. En första sådan gjordes på Gotland 2017. LFVs deltagande i den stora försvarsövningen Aurora var ett samarbete på många nivåer där LFV bidrog till att den del av övningen som omfattade flyg och luftrum kunde genomföras med mycket gott resultat. LFV levererar flexibilitet och tillgänglighet utifrån specifika behov vad gäller medarbetare och placering. Detta gäller även nytänkande för att hitta lösningar och möjligheter för att den civila och militära luftfarten fortsatt ska kunna fungera tillsammans i ett gemensamt luftrum. Flygplatser LFV har flygplatskunder som är privata, kommunala eller statligt ägda. För varje kund finns avtal som ligger till grund för leverans, informationsutbyte och uppföljning. Flygtrafikledning och andra relaterade tjänster är en stor del av flygplatsens samlade leverans till sina kunder. LFV är en naturligt långsiktig partner i flygplatsernas utveckling. Det finns ett behov av olika tjänster för flygplatser och där är flygmätning viktigt. Därför investerar LFV i ett nytt utvecklat system för att kunna erbjuda mer moderna och kostnadseffektiva tjänster både nationellt och internationellt. Kundevent och aktiviteter Under året har LFV bland annat deltagit på den stora globala branschmässan World ATM. LFV har också deltagit under Almedalsveckan både med egna seminarier och tillsammans med andra samt arrangerat Aerospacedagen på temat ”Luft och rymd”. LFV har genom åren tagit emot över 5 000 besökare från hela världen på LFVs central för flygtrafikledning på distans i Sundsvall, som betjänar både Örnsköldsvik Airport och Sundsvall Timrå Airport. Det finns ett mycket stort intresse för att på plats få ta del av den forskning och innovation som ligger till grund för flygtrafikledning på distans. LFV ÅRSREDOVISNING 2017