ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE reglerad marknad. Det gäll
er flygtrafiktjänster i det övre luftrummet (en route) samt tjänster som utförs åt Försvarsmakten och Swedavia. Mindre än 1 (1) procent av omsättningen för flygtrafiktjänst hänförs till den konkurrensutsatta delen av marknaden i Sverige och internationellt. Den konkurrensutsatta marknaden präglas av ett starkt pristryck och LFV har under de senaste åren i samband med upphandlingar lämnat verksamheten vid ett antal flygplatser. Under året har LFV vunnit upphandlingen avseende flygtrafikledning vid Halmstad flygplats, men upphandlingen har överklagats och är ännu inte avgjord. Flygtrafiktjänst omslöt under 2017 totalt 3 051 (2 937) miljoner. Omsättningen har ökat jämför föregående år, framförallt till följd av ökad flygtrafikvolym. Prestationsplanens mål avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet har uppnåtts, med undantag för kostnader undantagna från riskdelning. Forskning och innovation LFV bedriver forsknings- och innovationsverksamhet (FoI) inom luftfartsområdet framförallt inom ramen för det europeiska forskningsprogrammet för flygtrafikledning, Single European Sky ATM Research (SESAR). Verksamhetens kostnader ska täckas genom extern finansiering. LFVs Forsknings- och Innovationsverksamhet (FoI) finansieras i huvudsak genom EU-bidrag samt anslag från Trafikverket. LFV har en viktig roll i den nationella styrgruppen med strategisk kompetens inom luftfartsområdet. UNIT RATE 2017, EURO 100 20 40 60 80 0 Italien Storbritannien Spanien Tyskland Frankrike Sverige Danmark Finland Norge Litauen Polen Irland Lettland 80,00 75,69 71,69 69,36 67,00 60,71 60,47 56,23 46,79 44,42 42,96 29,54 27,46 Forskning och innovationsverksamheten omslöt under året 58 (60) miljoner, vilket motsvarar 2 procent av LFVs totala omsättning. Övriga kommersiella tjänster Övriga kommersiella tjänster omfattar bland annat uthyrning av flygledare och andra personalresurser, flygmätning och övriga teknikrelaterade produkter, konsulttjänster samt den gemensamma servicefunktionens (GSF) externa försäljning av tjänster till andra myndigheter. Flygmätning är en produkt inom kommersiella tjänster där investeringar görs för en fortsatt utveckling av tjänsten. Omsättningen för Övriga kommersiella tjänster, vilket omfattar tjänster både på den nationella och internationella marknaden, uppgick till 158 (152) miljoner, vilket motsvarar 5 procent av LFVs totala omsättning. Den del som avser den internationella marknaden omsatte under 2017 totalt 44 (40) miljoner, främst hänförligt till uppdragen i Förenade Arabemiraten, Norge och Danmark. Intäkterna från den internationella exportverksamheten är i nivå med 2016 men lägre än budget främst till följd av minskad nyförsäljning. Den ekonomiska utvecklingen för Övriga kommersiella tjänster har inte levt upp till förväntningarna. För att vända utvecklingen har LFV under året bland annat beslutat om en reviderad strategi och investeringar för att utveckla flygmätningsverksamheten. Flygtrafik och avgifter Antalet flygplansrörelser i svenskt luftrum ökade 2017 med 5 procent och uppgick till knappt 762 000, vilket är den största trafikvolymen som hanterats i svenskt luftrum under ett enskilt år. Det tidigare toppåret 2016 överträffades med 35 500 rörelser. Främst är det trafiken till och från Arlanda samt överflygande trafik som har ökat. Den överflygande trafiken ökade mest med 6,2 procent. Utrikes ökade med 5,6 procent och inrikestrafiken med 0,8 procent.Överflygande trafik utgör drygt 40 procent av den totala trafikvolymen och är trafik som varken startar eller landar i Sverige. Flygtrafiken har ökat under hela året även om sommarmånaderna var de som ökade mest under 2017. Det har även skett en förflyttning av trafikflöden över Östersjön vilket innebär att trafiken gått längre in över Sverige och som i sin tur inneburit längre sträckor i svenskt luftrum. Långsiktigt förväntas en fortsatt trafiktillväxt i det svenska luftrummet, dock i mer måttlig takt än under det senaste året. Antalet service units – som är den enhet som utgör underlag för fakturering av undervägsavgifter och beräknas som en kombination av antal flygningar, luftfartygets vikt och flugen sträcka – ökade 2017 med 6,2 procent tack vare fler flygningar med längre distanser och tyngre flygplan. Den 1 januari 2017 höjdes Sveriges undervägsavgift med 0,2 procent. Knappt 80 procent av avgiften avser LFVs verksamhet. Andra flygtrafiktjänstaktörer, LFV ÅRSREDOVISNING 2017 33