ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE ANTAL LUFTRUMSRÖRELSER (tu
sental) 650 675 700 725 750 775 800 762 706 689 694 712 705 726 trafiktjänsten vid fem flygplatser i Förenade Arabemiraten. Partnerskapet med GAL har också inneburit tilläggsuppdrag i regionen inom teknikkonsulttjänster samt proceduroch luftrumsdesign. Avtalet med GAL, som löpt på en femårsperiod, förlängs inte utan kommer att avslutas per den 30 april 2018. I Norge har LFV under året fortsatt leve2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 UNDERVÄGSAVGIFTER (kr/service unit) 500 540 580 620 660 700 662 633 664 640 609 579 581 rerat tjänster utifrån det under förra året förnyade kontraktet avseende flygmätning på Avinors flygplatser som löper på fem år med option på ytterligare två år. Det sker också en fortsatt bevakning av marknadsutvecklingen och möjligheten att leverera ytterligare tjänster till den norska marknaden. LFV har även fått förnyat förtroende för flygmätning i Danmark och tecknat ett treårigt avtal som omfattar Danmarks samtliga civila flygplatser. LFV har också under året arbetat med konsultuppdrag i Rwanda och Thailand. 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 myndigheter och svenska flygplatser står för resterande del som finansieras via undervägsavgifter. För 2018 kommer avgiften att sänkas med 3,1 procent. Sveriges avgift ligger något över det europeiska genomsnittet, men i nivå med Danmark och många andra länder i Västeuropa. Jämfört med några av våra nordiska grannländer ligger avgiften fortsatt högre, vilket i hög grad beror på olikheter i avgiftsstrukturer. Den svenska avgiften finansierar, till skillnad från andra länder, en stor del av den lokala flygtrafikledningstjänsten vid flygplatserna. Internationell marknad Den internationella marknaden för flygtrafiktjänst och flygplatsprodukter är, liksom den svenska, till stor del kringgärdad av olika regleringar och i begränsad omfattning konkurrensutsatt. Med LFV i framkant med teknik och operativt kunnande, och erfarenhet från internationella affärer finns ett fortsatt fokus på att verka på den internationella konkurrensutsatta marknaden. Under året har en översyn skett av strategin för försäljning och fokus för den internationella marknaden för de närmaste kommande åren. Intressanta marknader är till exempel Norge, Danmark, Storbritannien, Tyskland, vissa länder i Asien och Mellanöstern. LFV är sedan 2013 partner till GAL, Global Aerospace Logistics, i driften av flyg34 Prestationsplan och effektiviseringsprogram Inom EU finns en omfattande reglering av leverantörer av flygtrafiktjänster. Detta omfattar bland annat certifieringskrav, krav på teknisk harmonisering och bildande av så kallade funktionella luftrumsblock över nationsgränserna. Ytterligare en del av denna reglering är att EU-kommissionen fastställer prestationsplaner som sätter mål för flygtrafiktjänsterna avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. Prestationsplanerna omfattar flygtrafiktjänst en route och terminaltjänsten vid Stockholm Arlanda Airport. För LFVs del är det framförallt målet för kostnadseffektivitet som är utmanande. Genom systemet regleras undervägsavgifterna och terminalavgifterna vid Stockholm Arlanda. Undervägsavgifterna finansierar, utöver den flygtrafiktjänst en route som utförs vid kontrollcentralerna och tillhörande infrastruktur, även flyginformationstjänst och betydande del av den lokala flygtrafiktjänst som utförs från flygplatsernas kontrolltorn och terminalkontroller. Sammantaget genererar dessa avgifter cirka 80 procent av LFVs omsättning. 2017 var det tredje året i referensperiod 2 i systemet med prestationsplaner. Utfallet för 2017, såväl som 2015 och 2016, är preliminärt, men visar att målen avseende flygsäkerhet, kapacitet och miljö uppnås. Beträffande kostnadseffektivitet nås målet för både en route och terminal Arlanda exklusive kostnader undantagna från riskdelning, det vill säga avvikelser i pensionskostnader i första hand föranledda av förändringar i räntenivån. En slutlig avstämning sker först efter utgången av referensperioden, vilket innebär tidigast 2020. Det mål som gäller för perioden 2015–2019 är att kostnaderna i fast pris ska reduceras med i genomsnitt 2,4 procent per år. I dagsläget är bedömningen att målen avseende kostnadseffektivitet inte kommer att kunna uppfyllas under de återstående åren av referensperiod 2, det vill säga 2018–2019. Arbetet med att uppdatera regelverk och sätta mål inför kommande referensperiod, som startar 2020 pågår. LFV arbetar aktivt för att kunna påverka utformningen av den tredje referensperioden och har tillsammans med danska Naviair tagit fram ett förslag till en alternativ styrmodell som skulle innebära en minskad komplexitet och där målen anpassas efter varje stats och tjänsteleverantörs individuella förutsättningar. LFV har i affärsplanen fastställt en ”Position 2019”; LFV är affärsmässigt och konkurrenskraftigt på samtliga områden och driver marknaden med ny teknik. Som en del av förändringsarbetet genomförs ett effektiviseringsprogram som till och med 2017 medfört kostnadsreducerande aktiviteter med drygt 200 miljoner. Det har emellertid visat sig svårare än tidigare förväntat att genomföra ytterligare effektiviseringar inom framför allt den operativa verksamheten. Därtill har en kraftigare trafiktillväxt än förväntat och ökade krav på infrastrukturen medfört ökade resursbehov och kostnader. Kapacitet och leverans LFVs flygtrafiktjänst har under 2017 uppnått de högt uppställda målen på tillgänglighet och kapacitet med minimala förseningar. 99,9 procent av flygningarna en route i svenskt luftrum hanterade av våra kontrollcentraler har genomförts utan några förseningar orsakade av flygtrafiktjänsten. Detta inkluderar såväl den operativa tjänsten som den tekniska tjänsten som tillhandahåller infrastrukturen. Det har uppnåtts även med de stora trafikökningar som skett under året. LFVs operativa resursplanering utgår från de trafikprognoser som Eurocontrol tar fram för svenskt luftrum. 2017 har flygtrafiken ökat väsentligt mer än progLFV ÅRSREDOVISNING 2017