ÅRSREDOVISNING 2017 1
VINJETT Tillsammans med Transportstyrelsen (TS) o
ch Totalförsvarets Forskningsinstitut (FOI) avslutades 2017 ett projekt med syfte att förbättra beräkningarna av flygets utsläpp i svenskt luftrum. Resultatet av det är att FOI har kunnat förfina beräkningsmodellen så att skillnaden mellan beräknad och faktiskt flugen sträcka minskat. Genom att föra in en bränslemodell i LFVs radaranalysverktyg bidrar LFV till att FOI och TS kan göra mer exakta beräkningar av utsläppen från flyget i svenskt luftrum. LFV kommer också att kunna analysera vilka bränsleeffekter olika förändringar av luftrum och arbetsmetoder får. Det skapar nytta och värde för alla. LFV har bidragit med flygvägsexpertis till flygplatsägare i ärenden gällande miljötillstånd. Under 2017 har LFV bistått Swedavia Arlanda i ett flertal utredningar och projekt. LFV har också bistått Karlstad flygplats vid deras ansökan om nytt miljötillstånd och vid analyser av flygmönster på Åre Östersund Airport. gjordes en analys av Umeå Airport samt Malmö Airport. Under 2018 planeras också implementering av flera förändringar vid bland annat Malmö Airport och Stockholm Arlanda Airport vilket förväntas ge stora utsläppsvinster. Hastighetsbegränsningar för civilflyget Hösten 2017 påbörjades en förstudie i syfte att utreda förutsättningarna för att införa en generell hastighetsbegränsning för all civil trafik som landar på svenska flygplatser. Lägre hastigheter minskar bränsleförbrukningen och därmed också utsläppen. Åtgärden är förankrad hos Swedavia och de stora flygbolagen som flyger till och från svenska flygplatser. Enligt plan implementeras den vid årsskiftet 2018/19. Hållbara utbildningar Att LFVs medarbetare har god kunskap om flygets miljö- och klimatpåverkan är viktigt för att LFV ska kunna bedriva ett aktivt LFV ÅRSREDOVISNING 2017 miljöarbete i vardagen. Alla nyanställda får en grundläggande miljöutbildning, som följs upp vartannat år och en fördjupning ingår i utbildningen av operativa chefer. Hur man leder flygtrafik på ett klimatsmart sätt är en viktig del i utbildningen till flygledare, som sker vid Entry Point North på Malmö Airport. Under året utbildades drygt 120 flygledare. Att leda trafiken så klimatsmart som möjligt gäller framför allt in- och utflygningsfaserna. Det handlar till exempel om att undvika att planen ligger i väntläge inför landning, att flyga in och ut den kortaste vägen och att glidflyga ner mot landningsbanan när så är möjligt. 120 Så många flygledare utbildade LFV i eco driving 2017. 2-3 procent är flygets andel av världens utsläpp av koldioxid. 19