ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE Under året har LFV arbetat
med en drönarpolicy och framtagning av metoder för hantering av otillåten drönartrafik i kontrollerat luftrum för att minska påverkan på övrig flygtrafik. Transportstyrelsens granskning pågår av LFVs metodik för hantering av otillåten drönartrafik, och godkännande beräknas komma inom kort. Transportstyrelsen har publicerat ett nytt regelverk för obemannade luftfartyg, drönare, som börjar gälla 1 februari 2018 med syfte att främja teknikutvecklingen, göra luftrummet säkrare samt uppdatera de svenska reglerna gentemot de internationella. Ett nytt regelverk för obemannade flygfarkoster är även under framtagning av den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA, som ska gälla för alla EU-medlemsstater. De förslag som lämnats innebär hårdare regler än de nu gällande och de som är under införande i Sverige. Händelser där flygverksamhet opererar utan aktiv transponder i det svenska luftrummet och därför inte syns på flygledningens instrument är ett flygsäkerhetsproblem. För att utöka radartäckningen ytterligare investerar LFV i en ny primärradar i södra Sverige. Arbetet har startat och en toppmodern anläggning beräknas stå klar 2019. Vidare har i början av året Försvarets Luftlägesinformationssystem implementerats på kontrollcentralen i Malmö. Arbete med omstrukturering av LFVs driftshandbok, innehållande instruktioner för den operativa verksamheten, har skett under året för att på ett strukturerat sätt följa ICAO Doc 4444 (PANS-ATM, Procedures for Navigation Services – Air Traffic Management), samt digitalisering av driftshandboken. Från och med den 1 juni 2017 gäller LFV Operativ Manual ATM, förkortat LOM, som ersätter LFV Drifthandbok. Målet är att alla operativa regler som är direkt styrande för arbetet i operativ position ska finnas med i manualen. LFV deltar även aktivt i det europeiska flygsäkerhetsarbetet via bland annat Eurocontrol och CANSO. Säkerhetsgrupper inom dessa organisationer samverkar vad gäller utveckling och spridning av goda exempel och utvecklingen av EUs regelverk, i dialog med den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA. Infrastruktur LFV har fortsatt genomfört omfattande investeringar i infrastruktur, såväl i system som tekniska anläggningar för den ope36 rativa driften, för att säkerställa en hög kapacitet och flygsäkerhet. COOPANS (Cooperations between ANSproviders) är ett samarbete mellan de fem leverantörerna av flygtrafiktjänster i Sverige, Danmark, Irland, Österrike och Kroatien, som alla har samma system och utrustning. Gemensam kravställning och utveckling säkerställer effektiva lösningar och kostnadseffektivitet. Arbete sker fortlöpande med vidareutveckling av flygledningssystemet Topsky innebärande förbättringar i funktionalitet samt implementering av nya EU-krav. Under 2017 har en uppgradering av flygtrafikledningssystemet driftsatts. Den bestod dels av generella förbättringar för operatörerna, dels funktioner för uppfyllande av EUs förordningskrav. Två nya kontrakt har tecknats med Thales, leverantören av TopSky-systemet. Ett gemensamt release- och harmoniseringskontrakt, där de gemensamma kraven för kommande uppgraderingar definieras och harmoniseras. Det andra kontraktet avser bland annat utökad kapacitet. COOPANS har även under 2017 fortsatt det samarbete som inleddes under 2015 med LFVs motsvarighet i Frankrike, DSNA. Fas två som innebär en fördjupning av framtida lösning av färdplandatasystem (FDP) som startades i början av 2016 kommer att fortsätta även under 2018. Beslut om framtida vägval för utveckling av FDP kommer att tas inom snar framtid, tillsammans med DSNA eller som COOPANS enbart. LFV genomför investering i en ny primärradar i södra Sverige, för att utöka radartäckningen ytterligare, samt ytterligare investeringar i infrastruktur i form av ett utbytes- och moderniseringsprojekt för ett antal av LFVs radarstationer. Under året har ytterligare tre av LFVs WAM-anläggningar tagits i bruk. Samtliga driftsättningar har genomförts helt problemfritt. I de nya radarsystemen införs stöd för så kallad Mode S för att identifiera luftfartyg, vilket är ett legalt krav som träder i kraft år 2020. WAM är en övervakningssensor med vars hjälp ett flygplans position bestäms via triangulering. Tekniken har en högre noggrannhet än traditionell radar. Kommande år väntar investering i övervakningsinfrastrukturen för flygtrafikledning för att möjliggöra ytterligare bostäder i Stockholmsområdet. För finansiering av detta har LFV erhållit anslagsmedel om 50 miljoner. Miljö LFV påverkar miljön dels direkt genom den egna verksamheten, dels indirekt genom buller och utsläpp som de flygplan som trafikleds genererar. Genom att leda flygplanen så miljösmart som möjligt bidrar LFV till en minskad miljöpåverkan. LFV utvecklar luftrum, procedurer och systemstöd för att skapa bättre förutsättningar för minskade utsläpp från flyget. Miljöarbetet bedrivs strukturerat och systematiskt med stöd av LFVs miljöledningssystem, vilket är certifierat enligt ISO 14000:2015. LFVs mål är att bidra till en årlig minskning av koldioxidutsläppen i det svenska luftrummet med 1 000 ton i genomsnitt för perioden 2014–2019. För 2017 är utfallet cirka 160 ton. För åren 2014, 2015 och 2016 var utfallet 1 185, 500 respektive LFV ÅRSREDOVISNING 2017