ÅRSREDOVISNING 2017 1
RISKHANTERING Område (perspektiv i affärsplan) Ve
rksamhet och leverans Risk Beskrivning Flygsäkerhet LFVs flygtrafikledning ska kännetecknas av hög flygsäkerhet och effektivitet. För att bibehålla en hög flygsäkerhet och minimera sannolikheten för att flygsäkerhetsrisker inträffar, bedrivs ett kontinuerligt flygsäkerhetsarbete på alla nivåer inom LFV. Sannolikheten för att en allvarlig flygsäkerhetshändelse skulle inträffa bedöms vara väldigt låg. LFV arbetar löpande med sju fokusområden för att proaktivt arbeta med flygsäkerhetsrisker, där bl.a. ”midair collision” och ”runway incursion” ingår. Återupptaget totalförsvar LFV har fått ett uppdrag att återuppta totalförsvaret. Detta regeringsuppdrag ställer stora krav på verksamheten vad gäller resurser och finansiering. Befintlig lagstiftning begränsar även förmågan att uppnå samtliga åtgärder. Säkerhetsskydd och informationssäkerhet Den pågående digitaliseringstrenden i kombination med ett förändrat säkerhetspolitiskt läge har ökat risken för dataintrång och behovet av att skydda känslig information. Hantering Utöver utredning av varje enskild incident arbetar LFV löpande med sju fokusområden för att proaktivt arbeta med flygsäkerhetsrisker. En analys görs med 6-månaders intervall av händelser inom respektive fokusområde. Utifrån dessa analyser tas sedan rekommendationer fram, och som sedan följs upp. LFV har tagit beslut om att investera i en primärradaranläggning som kommer att bidra till en förbättrad radartäckning över södra Östersjön. Ett projekt för LFVs totalförsvarsplanering är uppstartat och en handlingsplan kommer att tas fram. Dialog pågår även med Näringsdepartementet rörande finansiering och med Transportstyrelsen rörande regel- och lagförändringar. LFV arbetar aktivt med att hantera Cybersecurity och nformationssäkerhetsrisker. LFV har bl.a. under året förbättrat rutiner, ökat kontrollen av underleverantörer och tydliggjort ansvar. LFV kommer fortsatt att arbeta med tekniska förbättringar för ökad resiliens. Ett nytt ledningssystem kommer att tas fram för informationssäkerhet som ska säkerställa att känslig information hanteras på rätt sätt. Utbildningar kommer även att hållas. Kund och försäljning Ekonomi Etablering internationella marknaden Prestationsplanen (RP2 och RP3) Hård konkurrens, tillgänglighet och brist på rätt resurser har bidragit till att LFV haft svårt att etablera sig internationellt. LFV styrs av en prestationsplan som bland annat reglerar en route- och terminalavgifter. LFV har uppfyllt kraven hittills men i kommande prestationsplan (RP3) förväntas ytterligare krav på kostnads- och avgiftssänkningar. Avgiftssystemet är komplicerat och förutsätter beräkningar, tolkningar, bedömningar mm där risken för avvikelser är betydande. Ett effektiviseringsprogram har pågått sedan 2014 som medfört besparingar med drygt 200 mkr. Möjligheten till ytterligare besparingar bedöms vara mycket begränsade. Enligt samma regelverk behöver LFV implementera omfattande system och funktioner, vilket kräver resurser och ökar LFVs kostnader. Valutarisk Valutarisk definieras som den resultateffekt en valutakursförändring får på LFVs resultat. Risken begränsas genom valutasäkring på termin eller med valutaoption av kända framtida flöden. Ett intervall styr minst andel säkrat inom en viss period. Valutasäkring av en route-avgifter sker enligt särskild rutin. Kreditrisk Kreditrisk definieras som risken för att motparten i en transaktion inte kan fullfölja sitt engagemang. LFV har en stor överskottslikviditet kopplad till pensionsskulden att förvalta. För att begränsa kreditrisken vid placering så regleras motparter, instrument, löptid och tillåten placering i LFVs finanspolicy. Placering får ske i statsskuldsväxlar, inlåning i bank med tillsyn av finansinspektionen, certifikat hos motpart helägt av svenska staten eller med kreditvärdighet K-1 och i obligationer hos motpart helägt av svenska staten eller med lägsta kreditvärdighet A (Standard & Poors) och A2 (Moody´s). Övriga risker Bedrägeri och korruption Sammantaget bedöms LFVs skydd mot bedrägeri, korruption, mutor och andra oegentligheter som gott. Den huvudsakliga verksamheten är regelstyrd och övervakas av Transportstyrelsen. LFVs organisation, arbetsordning och delegeringar, regelverk, instruktioner, processer med mera är definierade och dokumenterade. Därutöver finns ytterligare dokument och en digital personalhandbok som bidrar till att tydliggöra regelverk och inställning i dessa frågor. Löpande information angående korruption, bedrägeri, mutor och andra oegentligheter publiceras via intranätet, samt delges i samband med nyanställningar och chefsutbildningar. 2018 kommer ytterligare utbildningsåtgärder att genomföras. LFV har gjort ett antal genomlysningar, utredningar och business case, vilket ligger till grund för en reviderad strategi för den kommersiella verksamheten. LFV har tillsammans med Naviair tagit fram en gemensam modell för att påverka inför RP3. Systemet bör förenklas och hänsyn tas till flygtrafiktjänstleverantörernas individuella förutsättningar. Löpande dialog förs med i första hand Transportstyrelsen om regelverkets utformning och tolkningar. LFV har genomfört prioriteringar på kort sikt. På längre sikt ser LFV små möjligheter att genomföra ytterligare stora effektiviseringar. 60 LFV ÅRSREDOVISNING 2017