ÅRSREDOVISNING 2017 1
KORT OM ÅRET Arlandarådet Stockholm Arlanda Airpo
rt är ett viktigt nav för svenskt flyg och porten mot världen. Hur flygplatsen utvecklas har stor betydelse både för svenskt näringsliv och för besöksnäringen. När regeringen i januari presenterade sin nationella flygstrategi var tillsättandet av ett Arlandaråd en strategisk satsning. LFV är representerat i gruppen genom generaldirektör Ann Persson Grivas. Nytt torn i Vidsel Den 30 augusti invigdes det nya flygledartornet på FMVs provplats Vidsel. Med nytt torn och ny placering får LFVs flygledare både bättre arbetsmiljö och bättre möjligheter att serva kunden. Säkrare miljödata Miljöfrågan är ständigt aktuell för flyget och LFV fortsätter att driva hållbarhetsfrågor som har med luftrummet att göra. LFV, Transportstyrelsen och FOI (Totalförsvarets forskningsinstitut) blev våren 2017 klara med ett projekt som innebär säkra beräkningar av utsläppen från svenskt flyg och bättre analyser vid framtida luftrumsförändringar. Med utvecklade datasystem som bas får vi ännu bättre verktyg för att minska flygets klimatpåverkan. Ännu ett år med trafikökning 2017 blev ännu ett år med en ökning av trafiken i svenskt luftrum. Det sammanlagda antalet rörelser blev 762 000, vilket är en ökning med nästan 5 procent. Mest ökade den överflygande trafiken (trafik utan start eller landning i Sverige). LFVs affärer LFV har tecknat ett avtal med Aero Thai om support vid den installation av ett nytt system för flygtrafikledning som görs i Thailand. Efterfrågan på LFVs konsulttjänster inom flygtrafikledningsområdet som täcker stöd vid miljöprocesser, idrifttagande av miljötillstånd, stöd vid förändring av infrastruktur samt övrig rådgivning till flygplatser ökar generellt. I Danmark har LFV fått förnyat förtroende för flygmätningsuppdrag. LFV 70 år 2017 firade affärsverket LFV 70 år som Sveriges största leverantör av flygtrafikledningstjänster. På hösten 1946 föreslog Luftfartsstyrelsen att myndigheten skulle ombildas till ett affärsdrivande verk och att luftfarten i princip skulle bära sina egna kostnader. Regeringen antog förslaget om affärsverk och den 1 juli 1947 bildades Luftfartsverket som omfattade Luftfartsstyrelsen och flygplatsorganisationen. I 70 år har vi levererat smarta tjänster och möjliggjort säkra flygningar i svenskt luftrum. INTÄKTER, MKR KOSTNADER, MKR 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 500 0 2015 2016 2017 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 500 0 2015 2016 2017 FÖRDELNING RÖRELSEKOSTNADER, % Avskrivningar, 5 Lönekostnader, 26 Ersättning till intressebolaget NUAC, 24 Övriga rörelsekostnader, 17 Sociala avgifter, 8 Pensionskostnader, 19 INTÄKTSFÖRDELNING, % NYCKELTAL Nettoomsättning, mkr Resultat efter finansiella poster, mkr Räntabilitet på eget kapital, % Soliditet, % Investeringar, mkr Flygrörelser, tusen Antal årsarbetare 2017 3 253 -78 (neg.) 9 227 762 974 2016 3 149 14 1 11 161 726 983 Förändring 104 - 117 – - 2 + 66 + 36 - 9 Intäkter för lokal flygtrafiktjänst, 14 Övriga kommersiella intäkter, 4 Ersättning från intressebolaget NUAC, 22 Övriga intäkter, 3 Undervägsavgifter, 56 LFV ÅRSREDOVISNING 2017 9