ÅRSREDOVISNING 2017 1
INVESTERINGSPLAN INVESTERINGAR UTFALL 2015 Anskaf
fning och utveckling av nya investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för anskaffning och utveckling Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av anskaffning och utveckling Vidmakthållande av befintliga investeringar ATM-utrustning Radarutrustning Kommunikationsutrustning Radioutrustning Byggnader It Kommersiella investeringar Övrigt Summa utgifter för vidmakthållande Varav investeringar i anläggningstillgångar Finansiering Egna medel Summa finansiering av vidmakthållande * Exklusive förvärv av aktier i intressebolag 25 mkr. 34 299 11 574 9 573 0 1 449 4 501 473 0 61 868 61 868 61 868 61 868 11 031 3 17 932 3 923 2 401 4 220 0 0 39 509 39 509 39 509 39 509 UTFALL 2016 45 695 1 453 1 248 0 15 837 6 245 17 172 0 87 649* 87 649* 87 649 87 649 11 592 5 413 14 750 6 476 1 323 9 8 968 0 48 530 48 530 48 530 48 530 PLAN 2017 51 800 1 000 0 5 000 0 0 117 500 0 175 300 175 300 175 300 175 300 0 32 000 5 000 13 000 0 0 0 0 50 000 50 000 50 000 50 000 UTFALL 2017 62 078 21 231 34 593 0 3 454 3 377 28 543 0 153 277 153 277 153 277 153 277 4 637 28 007 29 647 10 369 756 0 0 0 73 415 73 415 73 415 73 415 LFV har under flera år investerat och utvecklat infrastruktur inom fjärrstyrd flygtrafikledning så kallade fjärrstyrda torn (RTS, Remote Tower Services). Kontrollcentralen (RTC, Remote Tower Center) i Sundsvall driftsatte världens första fjärrstyrda flygplats under våren 2015 och fler flygplatser har valt att ansluta sig. Centralen i Sundsvall har byggts ut 2016/17 för ökad kapacitet. Det har också skett en fortsatt utveckling av systemet bland annat för att en flygledare ska kunna hantera flera flygplatser simultant. Under hösten 2017 har uppförandet av en ny RTC-central påbörjats på Stockholm Arlanda, till vilken fyra av Swedavias flygplatser kommer att anslutas i ett första steg. Sammantaget har investeringsbehoven LFV genomför fortlöpande uppgraderingar av såväl tekniska system som arbetsmetodik. Underhålls- och ersättningsinvesteringar genomförs för att bibehålla flygsäkerhet, säkerställa kapacitet och regularitet samt att effektivisera verksamheten. Prioriteringarna styrs i högsta grad av de krav på systemutveckling som ställs genom EU samt behovet att successivt utveckla och förnya infrastrukturen. Vidare har ett ökat intresse för fjärrstyrd flygtrafikledning resulterat i satsningar för att möta efterfrågan från kunderna och marknaden. Det har under året genomförs omfattande nyinvesteringar i främst ATM-, LFV ÅRSREDOVISNING 2017 radar- och kommunikationsutrustning. Satsningarna beror på nya regleringskrav på infrastrukturen, men även på behovet av att öka kapaciteten för att möta de ökade flygtrafikvolymerna i svenskt luftrum och säkerställa kontinuitet i driften. Investeringarna i radarutrustning är till viss del ett resultat av behovet av att investera i ny teknik pådrivet av regleringar, men främst för att möta ökade krav av övervakning av luftrummet. En orsak till det är den över tid ökade mängden oidentifierade luftfartyg över internationellt vatten i södra delarna av svenskt luftrum. Det finns även andra behov och krav på att investera i radarkommunikation för att bibehålla hög flygsäkerhet och kapacitet. kontinuerligt ökat över de senaste åren. För 2017 motsvarar det totala investeringsutfallet i stort sett plan. LFV genomför löpande prioriteringar och anpassar investeringsplanen i förhållande till omvärldsförändringar och verksamhetsbehov. Det har resulterat i betydande förändringar inom investeringsplanen för 2017. Jämfört plan har bland annat investeringar i radar- och kommunikationsutrustning ökat medan de kommersiella investeringarna är betydligt lägre. Detta beror främst på att takten i utbyggnaden av fjärrstyrd flygtrafikledning har varit lägre och en förskjutning har skett framåt i tid jämfört med plan. Istället har investeringar i kommunikationsutrustning prioriterats och tidigarelagts på grund av åldrande infrastruktur och ökade krav på robusthet och kontinuitet. Från och med den 1 januari 2017 aktiverar LFV arbete för egen räkning på investeringsprojekt. Detta utgör en skillnad jämfört med föregående år då utgifter för eget arbete har kostnadsförts löpande. Med anledning av ökade investeringar i infrastruktur på grund av nya regleringar, ökade krav på kapacitet, ökade samhällskrav samt de fortsatta satsningarna i fjärrstyrd flygtrafikledning bedöms investeringarna fortsätta öka även under de närmaste kommande åren. Vissa omdisponeringar inom ramen kan komma att ske. Nya investeringar väntas fortsatt i ATM- och radarutrustning och kommersiella investeringar samt investeringar i vidmakthållande av radar- och kommunikationsutrustning. 55