ÅRSREDOVISNING 2017 1
FLYGSÄKERHET FLYGSÄKERHETSINDEX, FSI 4 ––– 2015 –
–– 2016 ––– 2017 LFVs mål är att FSI ska vara mindre än 3 3 2 1 0 jan feb mar apr maj jun jul aug sep okt nov dec Flygsäkerhetsindex, FSI, används för att löpande kontrollera LFVs riskexponering. Separationsunderskridanden och rullbaneintrång bedöms utifrån allvarlighet och hur LFV har påverkat händelserna.Bedömningarna görs med hjälp av Risk Analysis Tool, RAT, ett verktyg som har utvecklats av Eurocontrol. Data ställs mot det antal flygplansrörelser LFV hanterar och bildar ett flygsäkerhetsindex. LFVs mål är att FSI ska vara mindre än tre. Målet uppfylldes för år 2017 och innebär att LFVs flygsäkerhet är mycket god. <3 3 LFVs mål är att flygsäkerhetsindex ska vara mindre än 3. Tretusen avvikelserapporter skrevs under 2017. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 Uppföljning Alla rapporter avseende flygsäkerhet samlas in, analyseras och bearbetas. Slutsatser och rekommendationer ligger sedan till grund för förbättringar och utveckling av arbetssätt och flygsäkerhetsfrågor. Under 2017 inkom nästan 3 000 rapporter från LFVs medarbetare, jämfört med 2 220 året innan. Det är mycket positivt för flygsäkerhetsarbetet. LFVs flygsäkerhetskultur uppmuntrar alla medarbetare att rapportera det som är en avvikelse från det normala. Rapporterna följs upp kontinuerligt och ligger till grund för djupare analyser. Under året genomfördes drygt 20 utredningar av incidenter för att identifiera och analysera inverkande faktorer och genomföra flygsäkerhetshöjande åtgärder. Utredningarna inriktas på orsaker och påverkande faktorer i en större kontext, i stället för att fokusera på individuella prestationer och insatser. 21 Internationella samarbeten Allt globalt flygsäkerhetsarbete utgår från FNs flygorgan ICAO med säte i Montreal. Det är stater som är medlemmar i ICAO och i stort sett alla jordens länder är representerade där. LFV deltar aktivt i det europeiska flygsäkerhetsarbetet via bland annat Eurocontrol och CANSO. Säkerhetsgrupper inom dessa organisationer samverkar vad gäller utveckling och spridning av goda exempel och utvecklingen av EUs regelverk, i dialog med den europeiska flygsäkerhetsmyndigheten EASA.