ÅRSREDOVISNING 2017 1
OM LFV EN KVART FÖRE START. BOARDING. Ombordstign
ing för Eva och hennes medpassagerare. Piloterna begär en klarering till Luleå antingen på radio eller på datalänk. Denna klarering består i destination, färdväg, höjd, transponderkod samt en CDM starttid som piloten och flygplatspersonal ska förhålla sig till. Piloter och flygplatspersonal ser till att de planerade tider som man har att förhålla sig till fortfarande är relevanta. Är de inte det så måste de uppdateras och en ny sekvensering för startflödet görs för denna flygning. FLYGPLANET STÅR VID GATE. Säkerhetsinformation till passagerarna. Piloten meddelar att man är klar att påbörja sin flygning. Flygledaren verifierar att de är inom sitt tidsfönster och ger klartecken att starta upp och backa ut från gaten. FLYGPLANET TAXAR UT FRÅN GATE TILL START. Flygledaren ger piloten en klarering för att taxa mot startbanan och sekvenserar flygningen så att det ska bli ett smidigt startflöde. ATCC ser i information från tornet att flygningen är på gång och börjar planera för att planet snart lyfter. Flygledaren ger tillstånd att ställa upp på banan i turordning bakom framförvarande och när tillräckligt avstånd till det framförvarande flygplanet finns så ger man en startklarering. Från tornet ger LFV tillstånd att starta och flygningen får stiga till 5 000 fot (1 500 meter) på en förutbestämd route. FLYGPLANET LYFTER. Flygledaren övervakar starten och tar in och verifierar höjden på flygningen. När det inte längre finns en separationsfaktor att ta hänsyn till så skiftas flygningen över till kontrollcentralens flygledare. Flygningen kommer upp på radarskärmen i kontrollcentralen och får tillstånd att stiga vidare mot sin marschhöjd. EN ROUTE. Ungefär i höjd med Skellefteå skiftar flygledarna på kontrollcentralen i Stockholm över till flygledarna på inflygningskontrollen i Luleå som följer flygningen på sina radarskärmar. De ger senaste väderuppgifterna och statusen på banan och leder in planet i rätt sekvens bland militära och civila flygplan. Piloten får tillstånd att sjunka, information om aktuellt lufttryck och vilken kurs planet ska hålla. Flygledarna ser till att alla flygplan är tillräckligt separerade från varandra. Tornet får ett meddelande att flygningen är på väg och vilken inflygningsmetod som kommer att användas. EN KVART KVAR TILL LANDNING. Passagerarna ombeds spänna fast sina säkerhetsbälten och fälla upp borden. Flygplanet sjunker in mot Luleå och landar. Medan inflygningskontrollen ger de sista sväng- och sjunkdirektiven till piloten, förbereder tornflygledaren för landning och beordrar fordonsförare på fältet att ställa sig på platser som är fria från rullbanan. När flygplanet har fått klart för inflygning till gällande bana skiftas det över till tornfrekvensen. Tornflygledaren kontrollerar noga att inga fordon eller andra flygplan finns på banan. Korrekt flygfältsbelysning ställs in på kontrollpanelen i tornet. Piloten får information om aktuell vindhastighet och riktning samt vilken intensitet inflygnings- och banbelysning är inställd på. Planet får tillstånd att landa. FLYGPLANET LANDAR I LULEÅ. Flygplanet tar mark och efter inbromsning hälsar besättningen passagerarna välkomna till Luleå. Eva är framme och resan tog cirka 1 timme och 15 minuter. Flygledaren, som hela tiden övervakar landningen, väntar tills piloten får ner farten ordentligt och ger sedan piloten instruktioner för att taxa in till plattan och rätt gate. LFV ÅRSREDOVISNING 2017 5