ÅRSREDOVISNING 2017 1
FÖRVALTNINGSBERÄTTELSE ALLMÄNT OM VERKSAMHETEN OC
H VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER VERKSAMHETSÅRET LFVs uppgift är att tillhandahålla en säker, effektiv och miljöanpassad flygtrafiktjänst för civil och militär luftfart. LFV ska också verka för att de transportpolitiska målen nås. Affärsverket LFV erbjuder flygtrafiktjänster nationellt och internationellt. Under 2017 bedrev LFV i Sverige flygtrafiktjänst vid 20 flygplatser utspridda över hela landet, vid två kontrollcentraler i Stockholm respektive Malmö samt en central för fjärrstyrd flygtrafikledning i Sundsvall. LFV omsatte 2017 3,3 (3,1) miljarder kronor och antalet årsarbetare var 974 (983). LFV koncernens sammansättning Av regeringens instruktion för LFV (SFS 2010:184) framgår att LFV och de företag där staten genom verket, direkt eller indirekt, har ett bestämmande inflytande tillsammans bildar en affärsverkskoncern. Koncernen består av affärsverket, det helägda holdingbolaget LFV Holding AB, de av holdingbolaget helägda dotterföretagen LFV Aviation Consulting AB och LFV Norway AS samt intresseföretagen NUAC HB, Entry Point North AB samt SAAB Digital Air Traffic Solutions AB. LFV Aviation Consulting är LFVs dotterbolag för internationella konsulttjänster inom civil luftfart. LFV har en lång och bred erfarenhet av projekt både inom flygtrafiktjänst- och flygplatsområdena i många delar av världen. LFV Norway AS bildades 2015 för en närvaro på den norska marknaden. Bolaget har i avvaktan på en fortsatt avreglering av marknaden för lokal flygtrafiktjänst ännu inte startat någon verksamhet, utan i nuläget aktuella affärer på den norska marknaden har fortsatt tillhandahållits via LFV Aviation Consulting AB. NUAC HB är underleverantör till LFV och den danska flygtrafiktjänstleverantören Naviair. LFV och Naviair äger vardera 50 procent av andelarna. NUAC svarar på moderbolagens uppdrag för att bedriva flygtrafiktjänst en route i det dansk-svenska luftrummet från de svenska kontrollcentralerna i Stockholm och 32 Malmö samt den danska kontrollcentralen i Köpenhamn. De operativa bemanningsresurser som krävs för att utföra uppdraget hyr NUAC in från LFV och Naviair. LFV och Naviair ställer också kontrollcentraler och annan infrastruktur till rådighet. Entry Point North AB (EPN) ägs till 33 (25) procent av LFV, gemensamt med danska Naviair och irländska IAA. Norska Avinor har under 2017 avyttrat sin ägarandel till de övriga delägarna. EPN tillhandahåller utbildning inom flygtrafiktjänst, i första hand till ägarorganisationerna men även till andra kunder. I Entry Point North AB-koncernen ingår de helägda dotterföretagen Entry Point North Ireland DAC och Entry Point Denmark ApS samt det ungerska dotterföretaget Entry Point Central KFT, som ägs till 51 procent – resterande 49 procent ägs av Hungaro Control Plc, som ägs av ungerska staten. SAAB Digital Air Traffic Solutions AB vars verksamhet startade 1 september 2016, ägs till 41 procent av LFV och 59 procent av SAAB. Genom bolaget har arbetet med att leda, utveckla och driva digitaliseringen inom fjärrstyrd flygtrafikledning fortsatt. Bolaget erbjuder helhetslösningar inom fjärrstyrd flygtrafikledning genom att kombinera LFVs unika operativa kunskap med SAABs ledande teknik och globala organisation. Certifieringar LFV är certifierad av Transportstyrelsen i enlighet med EU-förordningen om gemensamma krav för tillhandahållande av flygtrafiktjänster. LFV är även certifierad enligt ISO-standarderna 9001 och 14001 avseende kvalitetsledning respektive miljöledning. För att bedriva utbildning av flygledningspersonal, luftrumsutformning samt flygmätning av bland annat navigationshjälpmedel har LFV godkännanden från Transportstyrelsen. Rapportering för verksamhetsområden och geografiska marknader LFVs verksamhet hänförs till tre huvudsakliga verksamhetsområden; Flygtrafiktjänst, Forskning och Innovation samt Övriga kommersiella tjänster. Flygtrafiktjänst Flygtrafiktjänst utgörs huvudsakligen av flygtrafikledningstjänster. I Flygtrafiktjänst ingår även flyginformation och väderpresentation. Tjänsterna utförs såväl för civil som militär flygtrafik. Verksamheten omfattar de flygtrafiktjänster som tillhandahålls i det övre luftrummet (en route) från kontrollcentralerna i Stockholm och Malmö. Vidare omfattas de flygtrafiktjänster som tillhandahålls i flygplatsernas kontrollzoner och terminalområden (det vill säga området på och direkt i anslutning till flygplatserna samt under in- och utflygning) från flygplatsernas kontrolltorn och fristående terminalkontrollcentraler. Därtill ingår det en kontrollcentral i Sundsvall för fjärrstyrd flygtrafikledning som LFV driver. För detta används LFVs infrastruktur i form av kontrollcentraler, radarstationer, navigationshjälpmedel, operativa system med mera. På flygplatserna utförs tjänsten från de av flygplatserna tillhandahållna flygledartorn och i huvudsak med av flygplatserna tillhandahållen utrustning. Sedan 2012 tillhandahålls den operativa tjänsten i det övre luftrummet i ett gemensamt dansk-svenskt luftrumsblock via det med danska Naviair gemensamma bolaget NUAC HB. Kunderna utgörs av de flygbolag och flygoperatörer som trafikerar det svenska luftrummet, Försvarsmakten samt statliga, kommunala och privata flygplatser. Flygtrafiktjänst står för 92 procent av LFVs totala omsättning exklusive koncerninterna mellanhavanden mellan affärsverket och NUAC HB. Flygtrafiktjänst finansieras i huvudsak genom undervägs-och terminalavgifter (cirka 80 procent), ersättning från Försvarsmakten (cirka 10 procent) samt ersättning från civila flygplatser (cirka 10 procent). Undervägsavgifter finansierar flygtrafiktjänster i det övre luftrummet (en route) samt även delvis flygtrafiktjänster vid in- och utflygning och på flygplatserna. Undervägs- och terminalavgifterna regleras genom av EU fastställda prestationsplaner. Genom prestationsplanerna sätts mål för en route- och terminaltjänster avseende flygsäkerhet, kapacitet, miljö och kostnadseffektivitet. Den övervägande delen av flygtrafiktjänsten bedrivs med ensamrätt på en LFV ÅRSREDOVISNING 2017