Bokstart i världen 1
Bokstart i världen Att den språkliga utvecklingen
börjar tidigt innebär också att familjens roll blir mycket central i små barns språkutveckling (Fast, 2007; Bonci, 2011; Eurydice, 2011; Nickel, 2013; Berg, 2015). Därav har forskning kring family literacy vuxit fram. Begreppet myntades av Taylor i en etnografisk studie där små barns vardagliga aktiviteter kopplade till språk undersöktes (Taylor via Fast, 2007). Under ungefär samma tid så kartlade även Heath de så kallade textorienterade aktiviteter som skedde i hemmet (Heath via Fast, 2007). Family literacy kan beskrivas som de skriftspråkliga aktiviteter som förekommer i hemmet (Rydsjö, 2012 & Bonci, 2011). Av alla platser där tidig språklig utveckling förekommer, pekas hemmet ut som den viktigaste (Nickel, 2013). Aktiviteter som bilderboksläsning, högläsning, sjunga, rimma, ramsa, leka är sådant som karaktäriserar den skriftspråkliga hemmiljön som påverkar barnens senare skolresultat (Ibid.). En forskningsöversikt konstaterar att föräldrarnas involvering i barnens läsning är fundamental för tidig språkutveckling (Eurydice, 2011). Utifrån dessa resonemang har så kallade family literacy program initierats runtom i världen. Ett family literacy program kännetecknas av att läsfrämjande insatser för barn riktas till familjerna. Det finns givetvis en stor variation av olika sådana program där vissa riktar sig till hela familjen medan andra är specifikt ämnade för barns språkutveckling respektive föräldrarnas skriftspråk. Några fokuserar på att öka föräldrarnas medvetenhet om deras roll för barnens språkutveckling (Bonci, 2011). Det senare är till stor del det som Bokstart handlar om. Målet med sådana program kan kortfattat beskrivas som att utöka skriftspråkliga aktiviteter i hemmet (Nickel, 2013). Betonas bör att en skriftspråklig aktivitet inte främst är en pedagogisk aktivitet, som handlar om att traggla bokstäver eller ord. Syftet är att skapa en social interaktion mellan barnet och den vuxna kring det skriftliga, muntliga, bildliga och kroppsliga språket. En skriftspråklig aktivitet förstås i denna översikt som ett samlingsbegrepp för t.ex. högläsning, sjunga, ramsa, rimma, leka, prata. Bokstart handlar om att skapa lust och glädje för olika skriftspråkliga aktiviteter hos familjer och på så vis låta barnens språkliga rötter gro för att språkträdet ska kunna börja växa. Innan vi ser närmare på Bokstarts framväxt kan vi konstatera att begreppet literacy innefattar en mängd av aspekter och kan definieras på många sätt. Vi söker i denna översikt inte någon entydig definition eller översättning. Det centrala är den grundläggande insikten om att barns språkutveckling börjar tidigt och främjas genom skriftspråkliga aktiviteter i hemmet. Därför finns det också stor anledning att närmare titta på hur sådana initiativ och satsningar kan ta sig i uttryck runtom i världen, vilken påverkan dessa har och vad berörda aktörer bör ha i åtanke vid genomförandet av bokgåvoprogram. 10/52