Bokstart i världen 1
Bokstart i världen (Bos, 2019). Nystartade initia
tiv får möjlighet till initial finansiering men på sikt behöver de lokala satsningarna finansieras inom ordinarie budget. Den nationella och regionala nivån stöttar även genom verktygskit för respektive verksamhet. Sedan starten 2008 har Boekstart vuxit i omfattning och idag deltar 98 procent av biblioteken (EU Read, 2019a). De lokala biblioteken är kärnan i Boekstart och är de som implementerar programmet. Detta val handlade bland annat om att man såg en chans att utveckla biblioteksverksamheten i Nederländerna, då man såg att folk besökte biblioteken i lägre utsträckning. Förskola och barnhälsovården är viktiga samverkansparter i Nederländerna och samverkan mellan dessa utvecklas för närvarande. 3.5.1 Modell Biblioteket är kärnan i den nederländska modellen och när barnet blir tre månader erbjuds familjen en bokgåva genom att ett presentkort skickas hem till familjerna. Bokgåvan hämtas sedan ut på det lokala biblioteket. Biblioteken och dess medarbetare har inrättat bokstarthörnor och lämnar över bokgåvan som består av en liten resväska med böcker, informationsmaterial och lånekort till barnet. Genom detta nås ungefär 40 procent av Nederländernas barnfamiljer, det vill säga det är ungefär så många som tar tillvara på presentkortet och hämtar ut sin bokgåva. Förskolans roll är främst att i sin pedagogiska planering inkludera läsfrämjande aktiviteter i större utsträckning i samverkan med biblioteken. Detta görs bland annat genom att inreda läshörnor i lokalerna, kompetensutveckla och att inrätta läsplaner i samverkan med biblioteken. Samverkan sker på lokal nivå och idag är det ungefär en fjärdedel av alla förskolor som i någon mån involveras (Bos, 2019). Barnhälsovårdens roll har främst varit att i möjligaste mån informera om Boekstart. Då barnläkare och sköterskor inte har haft utrymme och tid att arbeta på andra sätt med Boekstart har ”bokstartcoacher” börjat besöka barnvårdcentraler. Det är medarbetare från samverkande bibliotek som kommer till centralen för att läsa med och informera barnfamiljer om Boekstart. Tanken är att de ska nå ut med information om Boekstart till fler familjer. Samverkan mellan dessa tre aktörer lyfts i intervjun som en förutsättning för att Boekstart ska kunna implementeras till fullo i och med att bibliotekens verksamhet inte är stor nog eller inte har de ekonomiska medel som krävs. 3.5.2 Forskning och utvärdering Vad gäller uppföljningen av de lokala bokstartsatsningarna så har den nationella lässtiftelsen tagit fram ett uppföljningsverktyg för verksamheterna. Uppföljningen sker via en digital enkät som medarbetare inom barnomsorgen och biblioteken får besvara årligen. Frågorna berör bland annat barnomsorgens läsvanor och bibliotekens policys och samverkan kring Boekstart. Materialet är tänkt att användas både på nationell och lokal nivå för att identifiera utvecklingsbehov, men också som stöd för att formulera strategier och policy. Flera utvärderingar4 och ett större följeforskningsprojekt har genomförts för Boekstart. I studien From BookStart to BookSmart av Heleen van den Berg (Berg, 2015) beskrivs Boekstart som ett låg-dos-program, utifrån resonemanget att insatserna är enkla och genomförs sällan. Detta tillvä4. Dessa finns endast tillgängliga på annat språk än svenska eller engelska och har inte inkluderats i denna översikt. 16/52