Bokstart i världen 1
Bokstart i världen ”Långsiktig och strukturellt u
ppbyggd samverkan som är personoberoende byggs såväl uppifrån och ned i organisationen som nerifrån och upp.” (Danermark m.fl. 2010). Samverkan är både en fråga för ledningsnivå och politisk nivå, samt för de medarbetare inom verksamheterna som ska samverka operativt. Något som ofta lyfts i samverkanssammanhang är att de strukturella förutsättningarna, för att medarbetarna i organisationerna ska ha handlingsutrymme att samverka, ofta är viktiga (se t.ex. Rydsjö, 2012; Hampson Lundh & Michnik, 2014). I följeforskningen av Språkstegen, ett bokstartsprojekt i regionerna Kronoberg och Blekinge, beskrivs hur medarbetarna i vissa fall upplever en brist av mandat att arbeta med samverkan. De menar att arbetet inte kommer ”uppifrån”, utan snarare är något som växer fram på gräsrotsnivå (Hultgren & Johansson, 2020). Detta kan vara en stor utmaning, vilket lyfts på andra håll i landet (Kulturrådet, 2020). Även brister av strukturer för samverkan och fora för möten och nätverkande tenderar att vara en bristvara, trots att samverkan mellan barnhälsovård och biblioteken skett under lång tid (Lundh & Michnik, 2014). Hultgren och Johansson (2020) beskriver hur gemensamma mål mellan de olika verksamheterna kan främja och underlätta samverkan. Genom att ta vara på varandras kunskaper och komplettera varandra, kan barnhälsovård, bibliotek, logopedin och förskolan samverka för att stötta familjerna och barnen i deras språkutveckling. Detta speglar också hur andra bokstartare runt om i landet beskrev fördelarna med samverkan. Att professioner kan öka förståelsen för varandras kunskaper, förutsättningar och situation verkar vara en viktig del i att få samverkan att fungera. Enligt intervjuerna och litteraturen pekar det mesta mot att samverkan beskrivs som en förutsättning för att kunna genomföra bokgåvoprogram framgångsrikt. Det finns inget gyllene recept för samverkan, dock verkar mandat och strukturer för möten och utbyten vara förutsättningar som är viktiga. En annan viktig aspekt av samverkan är att kompetenserna från olika professioner kan komplettera varandra i arbetet kring barnet. Som Hultgren och Johansson (2020) beskriver kunskapskärnan bland medarbetarna i Språkstegen finns det mycket stor kompetens bland de som jobbar med bokgivandet. Bland annat att de är välbekanta med innebörden av early literacy som en social process och vad för forskning som Bokstart vilar på, samt kunskaper att arrangera skriftspråkliga aktiviteter såsom högläsning, teater, sångstund osv. Vidare lyfter de även några aspekter som medarbetarna skulle vilja veta mer om, vilket de påpekar främst är kunskaper de besitter, men vill vidareutveckla eller fördjupa. Detta innefattar bland annat en ökad kunskap om: de andra professionernas yrkesroll och arbetssätt; konceptet för Bokstart och språkstegen; organisatorisk hållbarhet; didaktik; hur effekter och skillnader kan mätas efter olika insatser, samt hur man kan formulera och beställa kompetenser för verksamheten, som i sin essens kan förstås som hur de kan förankra och argumentera för verksamheten på politisk nivå (2020, s.18f.). Att bokgåvoprogrammen i hög grad har vuxit fram organiskt från gräsrotsnivå är en viktig aspekt. De studier om policyspridning om Taiwans Bokstartsprogram lyfter några intressanta perspektiv även om de i hög grad är teoretiskt utforskande. De beskriver att spridningen av Bokstart i Taiwan att ha gått från ”bottom-up” till ”top-down”, dvs. att Bokstart initialt spreds av lokala aktörer och spreds inom och mellan regioner men att policybeslut från nationell nivå senare var den viktigaste faktorn för Bokstarts utbredning (Lin & Chang, 2014). Spridningen påverkades mest av beslut från statlig nivå då Taiwan är en centraliserad stat, dock fann de vissa indikationer på att lokala aktörers informationsspridning och -bildning kring programmet också kunde påverka spridningen (Hsu & Sun, 2014). En studie om Bokstart Taiwan betonar att informationsspridning och informationsnyttjande kan spela stor roll i spridningen av Bokstart (Ke & Huang, 2014). En teoretiskt inriktad artikel lyfter några huvudsakliga påverkansfaktorer som kan påverka spridningen av Bokstart. De betonar bland annat de organisatoriska förutsättningarna för lokala aktörer, till exempel resurstillgångar och 32/52