Bokstart i världen 1
Bokstart i världen gagångssätt möjliggör att insa
tserna kan riktas till samtliga familjer men samtidigt vara tämligen resurseffektiva (Berg, 2015). I studien påvisas ett kausalt samband mellan att familjen tidigt startar med högläsning via Boekstart och barnens språkutveckling. Genom att föräldrar deltar i Boekstart ökar exponeringen av böcker och textorienterande aktiviteter i hemmet för barnen, vilket i sin tur visade att dessa barn hade bättre resultat på språktest (Berg, 2015). Studien är en av de få som har lyckats påvisa ett kausalt samband mellan stimuli av bokexponering och barns språkfärdighet genom språktest5 (Ibid.). Utöver detta redogör studien även för hur Boekstart påverkar språkutvecklingen hos temperamentsfulla barn, dvs. barn som är mer benägna till ilska och frustration i vardagliga aktiviteter (Berg, 2015). Studien visar att temperamentsfulla barn löper högre risk att hamna efter i sin språkutveckling. Studien undersöker även hypotesen att föräldrar till temperamentsfulla barn kommer vara mindre benägna att ägna sig åt skriftspråkliga aktiviteter i hemmet med sina barn, då detta av förklarliga skäl kan vara svårare. Resultaten visar dock att Boekstart kan fungera som incitament för föräldrar att fortsätta med dessa aktiviteter trots eventuell negativ respons från barnet (Berg, 2015). Resultaten visar alltså att Boekstart kan fungera som ett skydd för dessa barn att hamna efter i språkutvecklingen, genom att föräldrarna i större utsträckning ingår i skriftspråkliga aktiviteter än vad de annars gjort. I den tredje studien undersöks vilka föräldrar som är lockade att delta i Boekstart. Urvalet för intervjuer gjordes genom att slumpmässigt välja ut småbarnsföräldrar vid deras hälsobesök. Resultaten visar att föräldrar som beskriver sina barn som temperamentsfulla är långt mer benägna att hämta sin bokgåva. Några föräldrar deltog även i ett så kallat LENA-test. Då spelas språklig interaktion mellan barnet och föräldrarna under en tidsperiod in, för att mäta i vilken grad språklig interaktion sker i hemmet mellan barnet och föräldrarna. I de fall den språkliga interaktionen i hemmet var antigen mycket begränsad eller mycket omfattande, verkar föräldrarna vara mer benägna att hämta bokgåvan. Det är således föräldrarna bland motpolerna (mycket höga eller mycket låga språkliga interaktioner) som främst verkar lockas av programmet. Dessvärre, visar resultaten även att föräldrar med låg utbildningsnivå hämtar bokgåvorna i lägre utsträckning jämfört med föräldrar med högre utbildningsnivå. Studien summerar att Boekstart är ett effektivt program för föräldrar med hög utbildningsbakgrund samt för föräldrar till temperamentsfulla barn. Dock finns det en risk för att programmet intensifierar den så kallade matteuseffekten (som beskrivs närmare i kapitel 4.) inom läsning (Berg, 2015). Detta resultat är också en av anledningarna till att bokstartcoacherna som beskrivs tidigare har införts (Intervju 3). Det finns vissa utmaningar med denna modell, till exempel att familjer med lägre socioekonomisk status har varit svårare att nå ut till, varför de har varit något mindre benägna att hämta ut bokgåvan (Bos, 2019). 3.6 Tyskland Bokgåvoprogrammet i Tyskland inleddes 2011 av den nationella läsfrämjande organisationen Stiftung Lesen (Tyska lässtiftelsen). Lässtiftelsen är en icke-vinstdrivande organisation som finan5. Språktesten I studier genomförs ofta på liknande sett, en vanlig metod är McArthur CDI som också användes i denna studie. Språktesten som används i studierna fokuserar ofta på att mäta barnens receptiva och expressiva voka-bulär, vilket i korthet innebär vilka ord barnet kan förstå (receptivt) och vilka ord barnet kan uttrycka verbalt (expressivt). 17/52