Bokstart i världen 1
Bokstart i världen sieras genom statliga medel så
väl som donationer och genom samarbeten. Bokgåvoprogrammet Lesestart finansieras enbart genom statliga medel, vilka har säkrat finansieringen till och med 2027 (Intervju 4; Stiftung Lesen, 2020). Den nationella nivån stöttar de lokala utförarna på flera sätt. Bokgåvor bekostas av den nationella nivå som även administrerar logistiken bakom detta. Förutom att arbeta med kommunikation och nationell sammanhållning av Lesestart, är en viktig del att erbjuda kompetensutveckling och introduktion till programmet för de verksamma. Sådan ska även tas fram för bibliotekarier. Det finns även en plattform för inspiration och best practice för de lokala utförarna. Förutom att arbeta med läsfrämjande för familjer och aktörer som jobbar med små barn, jobbar lässtiftelsen även med att höja medvetenheten kring läsningens betydelse på nationell nivå. 2011 initierades bokgåvoprogrammet ”Lesestart: Three milestones” i Tyskland som pågick till 2019. Efter en utvärdering reviderades programmet och fortsatte under namnet ”Lesestart 1-2-3”. Den största skillnaden var att mellanrummen mellan bokgåvorna var kortare och att skolan inte längre delade ut bokgåvorna. Det finns två program inom Lesestart i Tyskland. Det ena är ett universellt bokgåvoprogram och det andra är ett målgruppsanpassat program som riktar sig till asylsökande familjer. 3.6.1 Modell I bokgåvoprogrammet Lesestart 1-2-3 delas bokgåvorna ut av pediatriken och biblioteket. Barnen får en bokgåva per år fram till 3 års ålder. De två första delas ut inom pediatriken vid hälsobesök och den tredje bokgåvan delas ut vid biblioteken. Programmet är universellt och riktar sig till samtliga barn inom området där programmet är verksamt (ungefär hälften av alla barn nåddes mellan 2011–2019) (Ehmig, 2020; EU Read, 2019b). Man vill främst nå de familjer som är i behov av extra stöd och därför prioriteras de regioner där dessa familjer är överrepresenterade. Det målgruppsanpassade programmet “Reading is our Future – The Lesestart for Refugee Children Reading Program” riktar sig till flyktingbarn i åldrarna 1–6 år. I Tyskland bor de som väntar på beslut om uppehållstillstånd på flyktingcenter. På sådana center är det vanligt att det finns pedagogisk omsorg och förskola med en anställd person som särskilt arbetar med barn och barnfamiljer. Via dessa personer delas målgruppsanpassade bokgåvor ut till familjerna inom programmet. Böckerna innehåller mest bilder, men även några ord på tyska. Förutom att verka för språkutveckling generellt är detta även tänkt att vara en väg in i det tyska språket (Intevju; Lesestart für Flüchtlingskinder, 2020). I Tyskland är det omkring 95 procent av alla barn som nås via barnhälsovårdens tidiga hälsobesök, varför nästan alla barn kan nås. Vidare tenderar familjer ha högt förtroende för barnhälsovården vilket gör programmet tämligen stringent inom barnhälsovården. Inom biblioteken kan det dock skilja sig lite i hur man arbetar med att dela ut bokgåvorna. En svårighet för biblioteken har också varit att få familjerna att komma och hämta sina bokgåvor. 3.6.2 Forskning och utvärdering Tyska lässtiftelsen har en avdelning för forskning om läsning och media där det genomförs regelbundna undersökningar om befolkningens läsvanor. Undersökningarna bedrivs kumulativt och utifrån vilka utmaningar som finns för programmen. Senaste undersökningen fokuserade till exempel på familjer som läser med sina barn, för att få insikter i hur man kan nå dessa familjer med insatser. 18/52