Bokstart i världen 1
Bokstart i världen Efter inhämtningen skannades s
tudierna och filtrerades utifrån tidigare uppsatta kriterier. Slutligen återstod 19 studier som inkluderades i analysen, vilka är markerade med * i referenslistan. Den andra delen av materialinsamlingen bestod av att utifrån intervjuer samla in landspecifika studier för respektive program. Intervjuerna genomfördes med representanter för respektive lands bokgåvoprogram. Dessutom inkluderades ytterligare relevanta studier utifrån ett löpande urval baserat på exempelvis referenslistor i studier och utvärderingar som redan inkluderats. Intervjuerna har även utgjort underlaget för att beskriva ländernas olika program. Studierna för de landspecifika programmen valdes ut utifrån några tidigare uppsatta kriterier: • Studien fokuserar på bokstartsprogrammet i det specifika landet. • Om programmet innehåller delprogram inkluderas endast de som är inriktade till små barn (0–3 år). • Både befintlig forskning och andra utvärderingar/utredningar inkluderas. Materialet innefattar både forskningspublikationer och andra typer av utvärderingar och rapporter. Det varierar mellan de olika programmen hur beforskade de är, varför det funnits vissa utmaningar i att ge en likvärdig bild av samtliga program. En begränsning i denna översikt är att litteraturen i en del fall inte finns tillgänglig på annat än landets egna språk, endast svenska och engelska texter har kunnat inkluderas i detta arbete. Därför har intervjuerna spelat en viktig roll för att överbrygga de språkliga hindren. Denna översikt gör inte anspråk att återge en heltäckande bild av forskningen kring små barns språkutveckling, då detta sträcker sig över flera discipliner, områden och kunskapsfält och kunskapsöversiktens omfattning inte räcker till för detta. 48/52