Bokstart i världen 1
Bokstart i världen 5. Sammanfattande reflektioner
Det går att konstatera att bokgåvoprogrammen som har beskrivits i denna studie är verkningsfulla i att främja skriftspråkliga aktiviteter i familjerna. En mängd effektmätningar och andra studier visar på att programmen tenderar att vara effektiva och kan stödja familjer från alla bakgrunder, men särskilt grupper med sämre socioekonomiska förutsättningar. Vidare visar utvärderingar och kvalitativa studier att det finns några viktiga iakttagelser som är centrala för att lyckas nå ut med Bokstarts budskap och uppdrag att främja lustfyllda språkstimulerande aktiviteter hos familjer. Repetition genom förtroendefulla relationer med bokstartare är ett centralt sådant. I följande tabell sammanfattas de huvudsakliga iakttagelserna i denna kunskapsöversikt utifrån de områden som beskrivs i kapitel fyra: Område Språklig hemmiljö Barns språkutveckling Att utforma verkningsfulla bokgåvoprogram Huvudsakliga iakttagelser Bokgåvoprogram bidrar både till att påverka hemmiljön positivt genom att förändra vårdnadshavares och barns attityder till läsning, samt till att ökad högläsning och skriftspråkliga aktiviteter prioriteras i hemmen. Barns språkutveckling har påvisats påverkas positivt för barn som fått ta del av bokgåvoprogram. Språkutvecklingen sker genom ”snöbollseffekt” eller ”dos-effekt”, d.v.s. att ju mer skriftspråklig stimulans desto bättre förutsättningar för språkutveckling. Förtroendefullt relationsskapande genom (helst återkommande) personliga möten mellan bokstartare och familj är viktigt för att göra programmet verkningsfullt. Att verka för att stödja föräldrar att höja läskvaliteten utifrån beprövade metoder såsom ”dialogläsning”. Samtidigt är det viktigt att essensen av Bokstart (främja läsglädje, fantasi och kreativitet) bibehålls. Det är viktigt att de lokala bokgåvoprogrammen har rätt förutsättningar att genomföra projekten i termer av resurser och tid. Generella eller riktade insatser? Bokgåvoprogram i relation olika verksamheter Generella bokgåvoprogram kan i vissa fall ha svårt att nå ut till familjerna med störst behov. Målgruppsanpassade program kan stödja familjer i behov av stöd i deras barns språkutveckling. Programmen är lovande i att stödja utveckling både av barnens modersmål och annat språk. Det finns indikationer att professioner och verksamheter kan gynnas av bokgåvoprogram genom ökad kompetensutveckling. Det finns ingenting som tyder på att bokgåvoprogram inte skulle vara en god investering för verksamheterna. Samverkan och förutsättningar Förskola och delaktighet Det finns begränsad forskning om samverkan om tidigt läsfrämjande. Bokstart växer i hög grad fram från gräsrotsnivå och de olika professionernas kompetenser är viktiga komplement i arbetet med läsfrämjande. Det finns utvecklingspotential i hur förskolor arbetar läsfrämjande med små barn. Ett vanligt sätt som förskolor arbetar med för att nå familjer är kapprumsbibliotek. Det finns stor potential i att utveckla hur förskolor arbetar med barns och föräldrars delaktighet i det språkfrämjande arbetet. Kunskapsluckor och utmaningar Longitudinella studier är en bristvara i studiet av bokgåvoprogram. De få som finns pekar åt att effekter som visats i andra studier verkar bestå. Det finns en önskan att även undersöka programmens påverkan på socioemotionella aspekter bland barnen. Vissa indikationer finns att programmen kan främja sådan utveckling. Det finns utmaningar med att mäta effekterna av Bokstart. Det är viktigt att inte endast fokusera på effektmätning. Kvalitativa studier behövs också för att förstå läsfrämjandets påverkan. De olika modellerna för bokgivande tenderar att lägga olika vikt vid olika verksamheter, vilka alla har olika fördelar och nackdelar. Utifrån Sveriges situation och kontext finns några särskilt intressanta observationer från denna översikt. Som studierna om Nederländernas program visar, verkar biblioteken som kärna för bokgivande innebära en utmaning att involvera samtliga familjer. Vidare finns också utmaningar att nå ut till de grupper som är i störst behov. Å andra sidan utgör bibliotekens 37/52