Bokstart i världen 1
Bokstart i världen 3.4.1 Modell Grundtanken med R
each Out and Read är att interagera läsfrämjande i barnhälsovården. Modellen innebär att pediatrikern lämnar över en bokgåva och vägleder familjerna i samband med barnens rutinmässiga hälsokontroller. Modellen innefattar tre interventioner: proaktiv vägledning för föräldrar, bokgåvor och läsfrämjande väntrum (Needlman m.fl., 2019). Förutom pediatrikerna involveras även annan personal på klinikerna, samt i vissa fall volontärer som läser i väntrummen med familjerna. Enligt denna modell har familjerna fått omkring 10 böcker när barnet fyllt 5 år, men detta varierar lokalt och utifrån i vilken grad föräldrarna kommer på alla besök. Programmet riktar sig till alla barnfamiljer på de platser som Reach Out and Read är verksamma i. Det finns riktade initiativ för vissa grupper med andra förutsättningar, till exempel barn med funktionshinder, minoriteter som ursprungsinvånare, spansktalande och flerspråkiga familjer samt program för barn till föräldrar inom militären. Ett annat program som initierats nyligen ämnar främja enklare räkneövningar i familjernas högläsning (Reach Out and Read, 2020c). De målgruppsinriktade initiativen innebär inte någon organisatorisk skillnad, bokgåvan och samtalet sker fortfarande vid hälsobesöket. Det är istället innehållet i samtalet och böckerna som anpassas för respektive familj, vilket visserligen alltid är ambitionen. De målgruppsanpassade initiativen med tillhörande material utgör således ett extra stöd för läkarna i dessa möten med familjerna (Intervju 2). Dock görs andra förändringar i vissa områden, såsom att säkerställa att vårdpersonalen talar vissa språk eller inrätta bibliotek med barnböcker på kliniken (Diener m.fl., 2012; Byington m.fl., 2008). Då ungefär 91 procent av alla barn upp till 5 år i USA besöker barnhälsovården åtminstone en gång per år kan en stor andel av familjerna nås på detta vis. Detta innebär också att Reach Out and Read endast når de familjer som går på hälsobesöken. Det är också därför som särskilda målgruppsanpassade initiativ har utvecklats. 3.4.2 Forskning och utvärdering När Reach Out and Read inledningsvis började växa och fler kliniker skulle införa initiativet såg man ett behov av att studera effekterna av ett sådant program. Då Reach Out and Read är ett klinikbaserat program finns nära kopplingar till forskningsinstitut och således består utvärderingar och studier av programmet främst av forskningspublikationer. Ungefär 18 akademiska studier har publicerats under programmets 30 år. Forskningen fokuserar främst på vilka effekter som går att se i familjers vanor kring skriftspråkliga aktiviteter och barns språkutveckling, men på senare år har även övriga potentiella effekter av programmet och familjers relationer till barnhälsovården i stort undersökts närmare. Resultaten kan genomgående beskrivas som positiva, i att samband mellan intervention via Reach Out and Read och familjers vanor om skriftspråkliga aktiviteter och barnens språkutveckling har påvisats. Resultaten från ett urval av studierna redovisas i senare avsnitt. 3.5 Nederländerna BoekStart är ett nationellt bokgåvoprogram i Nederländerna som riktar sig till familjer med barn som är 0–4 år. Boekstart är en del av ett bredare nationellt läsfrämjande program som även inkluderar en satsning på skolbibliotek riktat till äldre barn. Programmet organiseras nationellt av Stichting Lezen och nationella biblioteket (Stichting Lezen, 2020). Boekstart koordineras vidare på länsnivå av den regionala biblioteksorganisationen. De lokala biblioteken är de som driver Boekstart, i samverkan med andra lokala aktörer i kommunerna 15/52