Bokstart i världen 1
Bokstart i världen inverkan på denna – men det fi
nns också aspekter som inte är helt kända för professioner eller akademin. Denna rapport försöker belysa dessa olika aspekter. 1.2 Syfte, frågeställningar och avgränsningar Syftet med denna kunskapsöversikt är att samla relevant kunskap om läsfrämjande satsningar som riktar sig mot småbarnsfamiljer (till exempel Bokstart) utifrån svensk och internationell forskning. Översikten riktar sig främst till medarbetare på myndigheter, kommuner, regioner och verksamheter som ägnar sig åt läsfrämjande insatser i syfte att inspirera och bidra med ökad kunskap om detta. De övergripande frågeställningarna lyder således: • Vilken kunskap finns idag om bokgåvoprogram som riktar sig till familjer med små barn? Frågan är avgränsad att gälla vissa områden som anses särskilt relevanta för Bokstarts framtida utveckling. Analysfrågorna och ramverket för denna kunskapsöversikt redovisas till fullo i bilaga 1. Dessa områden är: • Modeller för bokgåvoprogram (metoder och målgrupper) • Uppföljning och effekter • Samverkan • Förutsättningar för nationella bokgåvoprogram • En enklare meta-analys av befintlig forskning Givet skillnaden mellan hur omfattande forskningen och denna kunskapsöversikt är så har avgränsningar varit nödvändiga. Detta har främst gjorts genom att välja ut ett fåtal länder vars program närmare studerats. Detta har kombinerats med att en bredare litteraturöversikt har genomförts, där material samlades in genom sökningar i forskningsdatabaser. 1.3 Disposition Denna rapport består av fem delar. Den första beskriver syftet och tillvägagångssättet för kunskapsöversikten. Den andra delen ger en introduktion till det centrala begreppet literacy och antaganden kring detta. Den tredje delen beskriver några exempel på bokgåvoprogram från andra länder utifrån intervjuerna. Den fjärde delen redovisar genomgången av det insamlade materialet för denna kunskapsöversikt genom att kort beskriva de huvudsakliga resultaten från dessa studier och utvärderingar. Rapporten avslutas med några korta reflektioner kring resultaten och Bokstart Sverige. 1.4 Metod I detta avsnitt följer en förkortad beskrivning av kunskapsöversiktens metod. En utförligare beskrivning av tillvägagångssättet, lista över intervjupersoner, urvalskriterier och intervjuguide finns i Bilaga 1 och 2. Denna översikt har designats utifrån att i) få en överblick av de studier om bokgåvoprogram som existerar och ii) belysa några exempel av ett antal specifika program i olika länder. Syftet med denna studie är att Kulturrådet och Bokstartsaktörer i Sverige ska kunna få tillgång till relevant kunskap och inspiration från denna studie. Därför har exempelländerna valts utifrån några aspekter knutna till detta. Ambitionen var att få en variation av olika tillvägagångssätt vad gäller bokgåvoprogrammen i 6/52