Bokstart i världen 1
Bokstart i världen medarbetare en viktig kompeten
s när det gäller barnlitteratur och språkutveckling. Nederländska exemplet visar att Bokstart innebär en utvecklingsmöjlighet för biblioteken, vilket blir centralt för att få familjer att använda dem i större utsträckning. Barnhälsovården spelar i flera modeller en stor roll. Fördelarna handlar bland annat om möjligheten att nå ut till nästan alla familjer. Samt att familjer ofta har en tillitsfull relation till vårdgivarna. Förskolans roll är ofta mindre distinkt. I Sveriges fall kan vi notera att förskolorna dock spelar en ganska stor roll i implementeringen av Bokstart, dessutom fokuserar en stor del av forskningen om early literacy kring just förskolor snarare än hemmet. Som bekant går en mycket hög andel av alla barn i förskolan i Sverige vilket gör den till en viktig aktör inom svenska Bokstart. Den viktigaste aspekten av de bokgivande aktörerna är dock att samverkan är central i Bokstart. Förutom Reach Out and Read, är samtliga länders program samverkansinriktade i genomförandet. Forskningen om samverkan kring tidigt läsfrämjande är dock begränsad. Det kan vara svårt att få samverkan att fungera. Bokstart i Sverige präglas av väl fungerande samverkan på gräsrotsnivå där olika professioner kan komplettera varandras kompetenser. Dock är strukturella förutsättningar viktiga för att samverkan ska fortleva. Att kunna nå ut till familjerna på olika sätt utifrån deras behov och lokala förutsättningar kan endast uppnås genom att verksamheterna samverkar. De tre verksamheterna, bibliotek, barnhälsovård och förskola, har goda möjligheter att tillsammans skapa kontinuitet kring Bokstarts budskap, vilket också lyfts i de rekommendationer som presenteras i uppföljningen av Bokstart i Sverige. Här förordas bland annat ett gemensamt läsfrämjande uppdrag från berörda statliga myndigheter till nämnda verksamheter (Kulturrådet, 2020). 38/52