Bokstart i världen 1
Bokstart i världen Bilaga 1: Metod och tillvägagå
ngssätt Denna översikt har designats utifrån att i) få en överblick av de studier om bokgåvoprogram som existerar och ii) belysa några exempel av ett antal specifika program i olika länder. Syftet med denna studie är att Kulturrådet och Bokstartsaktörer i Sverige ska kunna få tillgång till relevant kunskap och inspiration. Därför har länderna för fördjupningarna valts utifrån några aspekter knutna till detta. Ambitionen var att få en variation av olika tillvägagångssätt vad gäller bokgåvoprogrammen i länderna. Därför har olika modeller eller upplägg av bokgåvorprogrammen inkluderats i urvalet. Vidare har ett kriterium varit att programmet har pågått under en längre period och är nationellt övergripande eller mycket omfattande. En annan aspekt som har tagits hänsyn till är huruvida det finns likheter med den svenska kontexten för de länder/program som inkluderas i översikten. Utifrån kriterierna och efter samråd med Kulturrådet har följande program och länder valts som belysande exempel och för jämförelse: • Bookstart (Storbritannien) • Lesestart 1-2-3 (Tyskland) • Boekstart (Nederländerna) • Reach out and Read (USA) • Bookstart (Japan) Inledningsvis genomfördes ett antal intervjuer med representanter från internationella och nationella organisationer samt akademi för att få en överblick över kunskapsfältet och vägledning för bokstartsprogrammens bakgrund och organisation. Intervjupersonerna identifierades utifrån Kulturrådets kontaktnät. En intervju med respektive program/land genomfördes, tre för svensk forskning och en för den övergripande bilden av boksgåvoprogram internationellt. Totalt har nio intervjuer genomförts. Frågeguiden anpassades utifrån varje enskild intervju. För representanterna från bokgåvoprogram ställdes specifika frågor om programmen, för de övergripande intervjuerna och med forskarna ställdes frågor om aktuell forskning. Se fullständig lista och frågeguide i bilagan. Material Materialet för denna studie har samlats genom två tillvägagångssätt – en litteratursökning i forskningsdatabaser och genom inhämtning via intervjuerna. Först gjordes en litteratursökning i forskningsdatabaser där främst internationell forskning inkluderades. Studierna för den generella överblicken valdes ut baserat på några urvalskriterier: • Studien avhandlar Bokstartsprogram eller liknande bokgåvoprogram med bäring på Bokstart. • Studiens fokus är små barn (0–3 år). • Studien avhandlar minst ett av de fokusområden som gäller för denna kunskapsöversikt. • Studien är publicerad 2010 eller senare. Den systematiska insamlingen av litteratur från forskningsdatabaser genomfördes främst under juni-juli. Sökningen genomfördes via databaser och tidsskrifter (Ebscohost, J-Stor, Taylor & Francis; Early child development and care, Journal of Developmental and Behavioral Ped.) genom ett antal sökord (Bookstart, Book giveaway programs, bookgifting programs, Reach Out and Read, early literacy programs, early shared reading). De sökträffar som uppenbart inte var relevanta inkluderades inte. 47/52